De nieuwe generatie plug-inhybrides van Volkswagen steekt duidelijk naar de kroon van Mercedes als het gaat over het elektrische rijbereik. Na de Volkswagen Passat en Tiguan, Skoda Superb en de Kodiaq is het nu aan de recent gefacelifte Volkswagen Golf om de nieuwe unit onder de motorkap te krijgen. Die bestaat voortaan uit een 1.5 TSI-benzinemotor (in plaats van de oude 1.4 TSI) en vooral een veel grotere batterij: 19,7 kWh in plaats van 10,6 kWh in de oude Golf eHybrid. Dat is hetzelfde accupakket als in de grotere hybride modellen van de groep.
Van 62 naar 120 km!
En dat laat zich merken in het rijbereik: waar je in het oude model nog tevreden mocht zijn met 62 km aan elektrische autonomie, haalt deze facelift bijna het dubbele met 120 km! Bij de lancering van de Golf ‘8.5’ sprak Volkswagen nog voorzichtig over “ongeveer 100 km”, maar de definitieve WLTP-cijfers zijn dus een stuk gunstiger uitgevallen. Al zal je in de praktijk nog altijd tevreden mogen zijn met 100 echte kilometers. In totaal mikt Volkswagen op een gecombineerd rijbereik van meer dan 1.000 km, wat zou moeten betekenen dat de benzinetank ook groot genoeg blijft.
Snelladen en tot 272 pk
Ook qua opladen betekent dit nieuwe batterijpakket een serieuze upgrade ten opzichte van het vorige model, met een driefasige boordlader van 11 kW voor aan een gewone laadpaal en zelfs de mogelijkheid om te snelladen tot 50 kWh. Daarmee moet het mogelijk zijn om in ongeveer een halfuur de batterij tot 80% op te laden. Er zijn trouwens twee opties als je een plug-inhybride Golf wil kopen: de standaard eHybrid met 204 pk, of de krachtige GTE, die voortaan 272 pk levert in plaats van 245 pk. De lancering van de nieuwe hybride Golf staat gepland voor de zomer van 2024.