Dit is de derde generatie Volkswagen Tiguan! Een enorm belangrijk model voor het merk, aangezien het vandaag niet minder is dan de meest populaire VW ter wereld! En om de klanten te blijven overtuigen, is de bestseller van het merk iets gegroeid, maar is hij er vooral flink op vooruit gegaan qua technologie.



Technologischer dan ooit

Deze derde generatie Tiguan is 3 cm langer dan zijn voorganger. Daarmee meet hij voortaan 4,54 m lang, 1,84 m breed, 1,64 m hoog en heeft hij een wielbasis van 2,68 m. Om wat meer op te vallen op de weg, heeft hij een nieuw design gekregen dat onderlijnd wordt door een opvallende verlichting. Optioneel kan je namelijk kiezen voor IQ.Light LED-matrixkoplampen met in totaal maar liefst 38.400 lichtgevende diodes. Een technologie die het model rechtstreeks heeft geleend van de grotere Touareg en van bij Porsche. Deze nieuwe koplapen kunnen ook nog worden bijgestaan door een optionele LED-lichtstreep over de hele breedte van het model. Een opvallende lichtsignatuur die ook op de achterkant van de nieuwe Tiguan te vinden is.



Schermen bij de vleet

Maar het is niet enkel op zijn koetswerk dat de Tiguan trots zijn nieuwste technologie toont. Ook het dashboard krijgt een grote Digital Cockpit die lijkt op wat we onlangs konden zien in de nieuwe Passat. Zoals bij die berline bestaat de cockpit uit een digitaal instrumentendisplay van 10,25 inch en een centraal aanraakscherm van standaard 12,9 inch. Dat kan je optioneel nog doen groeien tot 15 inch. Beide schermen kunnen nog worden bijgestaan door een head-up display. Maar de Tiguan gaat nog verder dankzij een speciale draaiknop met een ingebouwd OLED-scherm. Daarmee kan je zowel het volume instellen als van rijmodus wisselen. Nog een nieuwigheid, en niet de kleinste, is dat de binnenruimte van de Tiguan nog wat is toegenomen, samen met zijn koffer die 37 liter groter is geworden en daarmee 652 liter aan ruimte biedt in het geval van de versies met verbrandingsmotor.



Diesel en benzine met of zonder 48 V

De nieuwe Tiguan wordt gebouwd op hetzelfde MQB evo-platform als de nieuwste Passat. Het mag dus niet verbazen dat beide modellen een vergelijkbaar uiterlijk, interieur en ook vergelijkbare motorisaties hebben. In de Tiguan heb je de keuze tussen 8 verschillende aandrijflijnen, net als bij zijn lagere grote broer. Op benzine heb je twee mild hybride 1.5 eTSI-viercilinders van 130 of 150 pk. Dit geëlektrificeerde aanbod wordt aangevuld door een 2 liter-benzinemotor met 150 kW (204 pk) of 195 kW (265 pk). Op diesel zijn er eveneens twee varianten van de 2.0 TDI: 110 kW (150 pk) of 142 kW (193 pk). Al deze motorisaties zijn voorzien van een DSG-automaat met 7 versnellingen. De 2 liter-benzinemotor en de krachtigste diesel hebben daarnaast standaard vierwielaandrijving.

2 plug-inhybrides met 100 km autonomie 

Net als de Passat, maar ook zoals de toekomstige Skoda Superb en Kodiaq, krijgt de Tiguan twee nieuwe plug-inhybride aandrijflijnen. Die kunnen een volledig elektrisch rijbereik van 100 km voorleggen dankzij hun batterij van 19,7 kWh, en ze hebben ook dezelfde 1,5 liter-viercilinder gekoppeld aan een eDSG-automaat met 6 versnellingen. Enkel hun elektrische vermogen verschilt, met een totaal van 150 kW (204 pk) voor de instapversie en 200 kW (272 pk) voor het topmodel. Een vermogen dat steeds naar de voorwielen wordt doorgestuurd. De derde generatie Volkswagen Tiguan wordt vanaf het eerste kwartaal van 2024 beschikbaar in België in vier uitvoeringen: Tiguan, Life, Elegance en R-Line.