1. Welke motor?
Toen hij in 2001 op de markt kwam werd de Lotus Elise S2 aangedreven door de 1.8-Rovermotor uit zijn voorganger. In 2004 koos hij voor een blok van Toyota met een meer robuuste reputatie. Het vermogen ligt tussen de 122 en de 220 pk, en eerlijk gezegd volstaat de minst krachtige al ruimschoots op onze wegen.
2. Let op voor de staat van het chassis
Het aluminium chassis moet smetteloos zijn en zonder deuken. In theorie kan het namelijk niet worden hersteld.
3. 20.000 tot meer dan 40.000 euro
Je vindt modellen met het stuur rechts vanaf 20.000 euro. Aan het andere uiterste van het spectrum kost een SC-versie met compressormotor vlot dubbel zo veel.
4. Circuit of niet?
Vele Elises zijn al op een circuit geweest, wat best verstaanbaar is gezien het potentieel van dit beestje. Dergelijk gebruik heeft echter wel een impact op de slijtage van de onderdelen, vooral dan de wieltreinen. Een uitlijning is daarom altijd een goed idee.
5. Waar op onderhoud?
Dat is een beetje het probleem: specialisten zijn zeldzaam. Handige knutselaars met wat achtergrondinformatie kunnen zich er altijd zelf aan wagen, zeker omdat mechanische wisselstukken vlot te vinden zijn. twee minpuntjes: de toegankelijkheid is lastig en koetswerkonderdelen zijn zeldzaam en duur.

Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?
Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: