VROOM.be: Polestar doet het goed in België, als we mogen afgaan op de inschrijvingscijfers van 2022?
Lies Eeckman: Dat klopt, we zijn met 1.741 ingeschreven wagens geland in de top 5 wat de premium elektrische modellen betreft, en top 3 als we het puur over de elektrische bedrijfswagens hebben. Daar kunnen we alleen maar blij om zijn.
VROOM.be: Hoe verklaart u dat succes voor Polestar als relatief nieuw merk?
Lies Eeckman: Er zijn volgens mij verschillende factoren. We hebben een sterk product, een unieke ‘customer experience’ met rechtstreekse verkoop aan de klant zonder tussenkomst van dealers, maar ook 4 ‘Polestar Spaces’ met een team van echte specialisten in elektrisch rijden die enkel informeren en 36 service partners, wat belangrijk is voor het vertrouwen van de klant. Daarnaast zetten we met onze relatief beperkte marketingbudgetten in op sterke campagnes en focussen we vooral op bedrijven, die letterlijk de elektromotor zijn van de switch naar de nieuwe mobiliteit. En dan is er nog onze duidelijke positionering: de klant weet dat wanneer hij voor Polestar kiest, hij enerzijds kiest voor design en sportiviteit en anderzijds voor een sterke focus op technologie en duurzaamheid. En dat is een combinatie van factoren die aanslaat.
VROOM.be: Wat zijn de verwachtingen voor 2023? Jullie beginnen het jaar in elk geval goed met een mooie première op het Salon.
Lies Eeckman: We zetten in op een sterke groei dit jaar. Wereldwijd willen we van 51.000 geleverde voertuigen in 2022 naar 80.000 in 2023, voornamelijk met Polestar 2 en vanaf het vierde kwartaal ook Polestar 3. De markt van de elektrische wagens groeit exponentieel en daarnaast groeit ook ons aanbod en zijn we competitief qua levertermijnen met een gemiddelde levering voor huidige bestellingen in juni, met een speciale ‘Salonstock’ van Polestar 2 die al leverbaar is in april. Polestar 3 is voor ons een heel belangrijk model met een grote toegevoegde waarde in ons portfolio, want het SUV-segment is natuurlijk bijzonder in trek. Maar dat is nog maar het begin, want vanaf nu introduceren we elk jaar een nieuw model voor een veel breder gamma: later dit jaar Polestar 4, in 2024 Polestar 5, in 2025 Polestar 6 en daarna hebben we nog veel moois in petto.
VROOM.be: Vormt het laadnetwerk geen belemmering voor het succes?
Lies Eeckman: Ik denk dat we in België qua laadinfrastructuur goed zitten. Wallonië loopt misschien nog wat achter, maar in Vlaanderen en Brussel is het aanbod goed. Nu moeten we natuurlijk wel zien dat het netwerk de groei van het aantal elektrische wagens volgt. Steden moeten zeker hun huiswerk maken, maar met een combinatie van thuisladen, laden op het werk en publiek laden met ook snelladers zijn er weinig belemmeringen. We hebben met Polestar bijvoorbeeld een overeenkomst met Ionity, waardoor je onderweg kan snelladen aan een tarief van € 0,30 per kWh, wat goedkoper is dan thuisladen.
VROOM.be: Polestar maakt net als Volvo en Lotus deel uit van de Chinese Geely-groep. Is er geen bezorgdheid rond interne concurrentie?
Lies Eeckman: Ik denk het niet. Wij bieden enkel elektrische wagens aan met een duidelijke positionering en differentiatie, met een focus op mensen die houden van design, technologie en sportiviteit en die ook veel belang hechten aan het klimaat en zelf een een onderdeel willen zijn van de oplossing. Heel bewuste consumenten die een bewuste keuze maken voor Polestar, dus ik denk niet dat we in elkaars vaarwater komen.