Bij toeval (of niet) zaten we onlangs nog eens een week achter het stuur van een Ford Bronco. En aangezien we het model al hebben onderworpen aan een volledige test, nemen we deze keer een tweede kijkje om je te vertellen over de 5 dingen die we er het leukst aan vonden!

Advertentie
Advertentie

1. Zijn looks

Het is moeilijk om niet te vallen voor zijn ouderwetse look. Het Amerikaanse merk is erin geslaagd om het ontwerp van de Ford Bronco uit de jaren 1970 en 1980 goed te moderniseren wanneer het zijn terreinmodel nieuw leven inblies. Maar wat we nog meer appreciëren, zijn alle kleine hoedtikjes die over het model zijn verstopt, vooral in het interieur. Aan boord van de Ford Bronco hebben de designers zich duidelijk geamuseerd door het ontwerp van de koplampen rond de startknop te kopiëren. Het kleine plaatje dat zijn herkomst aangeeft, heeft dan weer de vorm van de grille! En moest je zijn vergeten met welk model je onderweg bent, staat het woord Bronco zowat overal geschreven om je eraan te herinneren. Om nog maar te zwijgen van alle speciale animaties die op de verschillende displays verschijnen bij het starten.

Maar we moeten toegeven dat de presentatie aan boord niet perfect is. Er zijn zowat overal harde plastics te vinden, al mogen we natuurlijk niet vergeten dat de Bronco een echte terreinwagen is! Het is ook een auto die je het gevoel geeft achter het stuur te zitten van iets speciaals, unieks en dat de hoofden doet draaien, vooral als je naast het asfalt rijdt.

Advertentie
Advertentie

2. Zijn terreincapaciteiten

Als je je spaarpot breekt voor een Ford Bronco, is het waarschijnlijk ook omdat je weet dat je er bijna overal mee kan rijden. En geloof ons maar, dat kan hij ook! Dankzij zijn ophanging met enorme veerwegen, zijn korte overbrengingsverhouding, zijn talrijke en vergrendelbare sperdifferentiëlen en zijn G.O.A.T.-schakelaar (Go Over Any Terrain), geraakt de Bronco werkelijk overal! Ford heeft hem zelfs uitgerust met een praktische Trail Control-functie, die een beetje als een cruise control werkt voor terreinrijden. Je kan het activeren tot aan een snelheid van 30 km/u, waarna je als bestuurder enkel nog moet kijken waar je je wielen plaatst in benauwde omstandigheden. Ford heeft de Bronco ook uitgerust met een handige set extra schakelaars waarop je extra verlichting, een lier of een ander accessoire op kan aansluiten, waarmee je nog verder buiten de gebaande paden kan treden. Maar dat wil niet zeggen dat je enkel op het terrein uit de voeten kan met de Bronco.

3. Zijn rijgedrag op de weg

Hoewel de Ford Bronco een 4x4 is in hart en nieren, voelt hij zich ook verrassend op zijn gemak op het asfalt. Natuurlijk is het geen sportwagen en ook geen zijdezachte limousine, maar het rijdt toch al meer als een auto dan als een tractor! Zijn besturing is precies genoeg, de zitpositie is aangenaam, zijn V6 van 335 pk maakt niet te veel lawaai en zijn 10-trapsautomaat reageert vrij snel. Bovendien is het interieur ook vrij goed geïsoleerd, vooral voor een auto waarvan je zowel het dak als de deuren kan verwijderen!

Advertentie
Advertentie

4. Zijn dak

Het maakt niet uit welke configuratie je kiest, je kan altijd met de haren in de wind rijden achter het stuur van de Ford Bronco! Toegegeven, de procedure om de hardtop te verwijderen is een beetje omslachtig en je kan het niet alleen doen. Maar de sensatie van het rijden in open lucht tussen (en zelfs in) de velden achter het stuur van een auto als deze is simpelweg onevenaarbaar.

Advertentie
Advertentie

5. Zijn beschikbaarheid in Europa

Helaas is de Ford Bronco (2023) nogal duur aan deze kant van de Atlantische Oceaan. In België heeft het model een minimumprijs van 77.170 euro. De Badlands-versie met zijn dikke terreinbanden, zoals we hier hebben getest, begint zelfs bij 81.170 euro. Maar we nemen ons petje af voor Ford, dat het heeft aangedurfd het model te homologeren in Europa, in tegenstelling tot de Ford Bronco Raptor en Sport, die voorbehouden blijven aan de Amerikaanse markt. Iedereen kan dus naar de Ford-dealer gaan en de Bronco van zijn dromen bestellen. Toch als je niet van een Raptor of Sport droomt…