Vorig jaar heeft Mercedes zijn kleinste SUV opgefrist, zonder echter al te veel aan het basisrecept te raken. Een wijs besluit, want het ontbrak de tweede generatie van de GLA al niet aan kwaliteiten bij zijn lancering in 2019. Deze 5 eigenschappen zijn ons het meeste bijgebleven.
1. Zijn gebruiksgemak
De Mercedes GLA is waarschijnlijk een van de gemakkelijkste moderne SUV’s om te gebruiken en onder de knie te krijgen. En dat heeft zijn redenen: het model is nog niet gezwicht voor de trend van alles op de schermen te zetten en heeft zelfs nog een reeks fysieke bedieningselementen voor de klimaatcontrole. En wat wel op het scherm staat, is gemakkelijk te gebruiken dankzij een logisch opgebouwd infotainmentsysteem en vooral een veelvoud aan manieren om ermee te werken. Het scherm is niet enkel aanraakgevoelig, maar reageert ook op stemcommando’s of via de knoppen op het stuur. Die aan de linkerkant dienen voor het digitale instrumentenpaneel voor de bestuurder, terwijl de knoppen rechts het centrale aanraakscherm van 10,25 inch bedienen. Gemakkelijk, simpel en efficiënt. Bovendien kan de Mercedes GLA ook draadloos verbinden met Android Auto en Apple CarPlay als je geen fan bent van het MBUX-systeem.
2. Zijn zitruimte achterin
Ondanks zijn geringe lengte van 4,41 m, heeft de GLA wel een relatief lange wielbasis van 2,73 m. Dat speelt in het voordeel van de passagiers op de achterbank. Het ontbreekt er namelijk niet aan been- of hoofdruimte, en je kan er zelfs genieten van een verschuifbare achterbank met een instelbare rugleuning om een comfortabele zitpositie te vinden. Niet alle compacte SUV’s kunnen spreken van dezelfde modulariteit! Alleen jammer dat die over 14 cm verschuifbare achterbank een optie is van 436 euro in de Mercedes GLA.
3. Zijn brede motorengamma
Er is een Mercedes GLA voor iedereen, want onder de motorkap heb je een breed scala aan krachtbronnen, wat niet het geval is bij elke compacte SUV. Je hebt namelijk de keuze tussen benzine, diesel en zelfs een plug-inhybride. Alles kan, maar je moet wel vrede nemen met een viercilinder, want meer of minder is niet mogelijk. Op benzine levert de basismotor 180 al een respectabele 110 kW (150 pk) en 230 Nm koppel. Hij wordt gevolgd door de Mercedes GLA 200 met zijn 130 kW (177 pk) en 270 Nm sterke viercilinder, met daarboven de 220 4Matic met 150 kW (204 pk), 300 Nm en vierwielaandrijving. De Mercedes GLA 250 4Matic levert dan weer 175 kW (238 pk) en 350 Nm. Merk op dat alle benzinemotoren voortaan genieten van een milde hybridisering op 48 V om het verbruik iets te verlagen.
Op diesel is de 180 d als eerste aan bod, met zijn 85 kW (116 pk) en 280 Nm, gevolgd door de 200 d met 110 kW (150 pk) en 320 Nm. De 220 d 4Matic van 140 kW (190 pk) en 400 Nm staat bovenaan het dieselgamma. De enige plug-inhybride is de Mercedes GLA 250 e, die geniet van een batterij van 11,5 kWh voor een elektrische autonomie van 53 tot 60 km, en een gecombineerd vermogen van 160 kW (218 pk) en 450 Nm. Vergeet trouwens niet dat er sinds 2021 ook een volledig elektrische versie bestaat van de GLA: de Mercedes EQA! En dan hebben we het nog niet over de AMG’s gehad…
4. Zijn twee AMG-versies
Net als zijn grote broers GLC en GLE zijn er verschillende AMG-versies beschikbaar van de Mercedes GLA! De sportafdeling van het Duitse merk heeft om te beginnen zijn 2 liter-viercilinder turbo opgevoerd tot 235 kW (320 pk) en 400 Nm in het geval van de Mercedes-AMG GLA 35 4Matic, onder meer dankzij de hulp van een kleine elektromotor van 10 kW (14 pk). Deze ‘basis-AMG’ sprint al in 5,2 seconden van 0 tot 100 km/u en haalt een topsnelheid van 250 km/u! Maar dat was blijkbaar nog niet genoeg voor de experts uit Affalterbach, die de lat nog een stuk hoger hebben gelegd voor de Mercedes-AMG GLA 45 S 4Matic+. Ook die heeft een 2 liter-viercilinder onder de kap, maar dan met 310 kW (421 pk) en 500 Nm koppel! In deze configuratie wordt de GLA in 4,3 seconden naar 100 km/u gekatapulteerd, met een topsnelheid van maar liefst 270 km/u.
5. Zijn compacte formaat
AMG of niet, de Mercedes GLA is bovenal een compacte SUV van 4,41 m lang, 1,83 m breed en 1,62 m hoog. Daarmee is hij iets korter dan het merendeel van zijn rechtstreekse concurrenten, en is hij erg gemakkelijk in de omgang, ook in de stad. Maar ook buiten de stad voelt hij zich als een vis in het water. De GLA is een echte alleskunner, waarmee je zowel de snelwegkilometers kan afmalen als in het hartje van Brussel duiken. Het enige nadeel aan zijn compacte formaat (en zijn relatief ruime zitruimte) is dat de bagageruimte wat kleiner is. De koffer is namelijk 427 tot 1.422 liter groot, of 385 tot 1.385 liter in het geval van de plug-inhybride. Zeker bruikbaar, maar niet enorm. Je kan helaas niet alles hebben in het leven.