In het verleden was het Engelse merk verantwoordelijk voor zowel dromen als nachtmerries, waardoor weinigen de stap durfden te wagen om er een te kopen, maar dat is vandaag helemaal niet meer het geval. En de Aston Martin Vantage Roadster is daar het perfecte voorbeeld van.
In nauwelijks 2 jaar heeft Aston Martin niet alleen zijn volledige gamma vernieuwd, maar ook een enorme sprong voorwaarts gemaakt, zowel qua prestaties als kwaliteit. Elke Aston Martin is nu de krachtigste in zijn segment, maar het zijn ook echte luxewagens! Zelfs in hun "kleine" instap-cabriolet, de Vantage Roadster, vind je alleen maar verfijnde en perfect afgewerkte materialen. De koolstofvezel stoelen, met een ultraradicaal en sportief design, zijn bijvoorbeeld verrassend comfortabel terwijl ze uitstekende steun bieden. Het beste van alle werelden.




Aston Martin heeft zijn concurrenten ingehaald (of zelfs voorbijgestoken?)
Een ander gebied waarin Aston Martin grote stappen heeft gezet, is het infotainmentsysteem. Waar multimedia in het verleden de achilleshiel kon zijn van dit soort radicale voertuigen die in (zeer) kleine aantallen werden geproduceerd, is dat gelukkig vandaag niet meer zo! Het 10,25-inch centrale scherm van de Aston Martin Vantage is inderdaad bijzonder responsief, gebruiksvriendelijk en dus vlot te bedienen. Het kan zelfs volledig worden bediend via touchpads die rechtstreeks overgenomen zijn van Mercedes en zich aan weerszijden op het stuurwiel bevinden. Net als de rest van het gamma van de Engelse constructeur is de cabriolet ook goed geconnecteerd! Hij kan draadloos verbinding maken met Apple CarPlay, terwijl Android Auto ook beschikbaar is maar wel nog een kabel nodig heeft voor de koppeling.





De snelste cabriolet ter wereld! Om elektrisch te openen...
De Aston Martin Vantage Roadster heeft een stoffen softtop die zijn gelijk niet kent. Hiermee kan de mooie Engelse wagen de titel claimen van snelste cabriolet ter wereld... als het gaat om het elektrisch openen van het dak. Dankzij de "Z"-configuratie in plaats van een "K", opent en sluit de kap volledig in slechts 6,8 seconden, en dit zelfs al rijdend tot 50 km/u. Zo kan je zo snel mogelijk genieten van de eerste zonnestralen die van achter de wolken komen piepen, maar ook vermijden dat je (te) nat wordt wanneer de eerste regendruppels zich laten voelen. Ondanks zijn inklapbaar dak behoudt de Aston Martin Vantage Roadster trouwens een vrij aanzienlijke kofferruimte voor een cabriolet, ongeveer 300 l. Voldoende om tot 4 weekendtassen in op te bergen.





Het vermogen van de Aston Martin Vantage Roadster heeft een prijs...
Onder de motorkap vinden we dezelfde 4-liter V8 bi-turbo van Mercedes-origine als in de coupé. Hij ontwikkelt hier ook 489 kW (665 pk) en 800 Nm koppel. Ter vergelijking: dat is 11 kW (15 pk) meer dan een Porsche 911 Turbo S! Maar in tegenstelling tot bij die Duitser wordt dit vermogen bij deze Brit alleen naar de achterwielen gestuurd via een 8-traps ZF-transmissie. Hierdoor kan de Aston Martin Vantage Roadster in 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren en een topsnelheid van 325 km/u halen! Helaas moet je diep in de buidel tasten om van zo'n mechaniek en zo'n hebbeding in het algemeen te kunnen genieten... De prijzen van de Aston Martin Vantage beginnen in België immers vanaf 212.512,61 euro!