Europa zet opnieuw een belangrijke stap om de verkeersveiligheid op de Europese wegen te verhogen. Na de uitbreiding van het aantal overtredingen in het buitenland waarvoor je een boete in de bus kan krijgen, komt Europa nu met een nieuwe reeks maatregelen. Alle landen van de Europese Unie moeten onder andere tegen eind 2030 het rijbewijs digitaal uitreiken aan hun inwoners.
Win-win voor burgers en overheid
De nieuwe maatregel heeft voordelen voor de burger én voor de overheid. Je rijbewijs niet op zak hebben of kwijtspelen wordt bijna onmogelijk. Als bestuurder zal er namelijk altijd een digitale versie van je rijbewijs bestaan, of je nu zelf de app gebruikt op je smartphone of niet.
Die app - een digitale portefeuille op je smartphone - is er trouwens vandaag nog niet, maar aan deze EU Digital Identity Wallets wordt momenteel hard gewerkt. Elke lidstaat zou tegen 2026 een eigen versie van de mobiele app klaar moeten hebben, waarin ook andere persoonlijke gegevens zoals je identiteitskaart, reisdocumenten of diploma’s bewaard kunnen worden.
Het voordeel voor de overheid zit ‘m onder andere in het feit dat een rijbewijs meteen ingetrokken kan worden als dat nodig is. Nu moet wie zijn rijbewijs voor een bepaalde tijd moet afgeven zich zelf gaan melden en het fysieke rijbewijs inleveren. In België zijn er op dat moment opvallend veel mensen die opeens aangifte doen van verlies en dus hun rijbewijs niet kunnen inleveren… Dat soort achterpoortjes wordt dus vakkundig dichtgemetseld met het nieuwe systeem.
Voor alle duidelijkheid: wie geen digitaal rijbewijs wil, kan nog altijd een versie op papier of als kaart krijgen. Maar sowieso zal de politie wanneer nodig meteen kunnen controleren in een online database of het fysieke rijbewijs dat je voorlegt bij een controle ook effectief nog geldig is of niet.


Andere hervormingen in EU-richtlijn
Daarnaast vallen er nog een paar andere nieuwigheden te noteren in deze Europese richtlijn over rijbewijzen. De rijopleidingen worden uitgebreid met kennis over de gevaren van telefoongebruik achter het stuur, het veilig openen van deuren, rijassistenten en wat te doen bij een glad wegdek. Voor je een rijbewijs kan krijgen, zullen alle lidstaten binnenkort de gezondheid van de bestuurder verifiëren op dezelfde manier. Jonge bestuurders zullen in hun eerste 2 jaren moeten bewijzen dat ze zich aan de wegcode kunnen houden en worden strenger bestraft als ze de regels overtreden.
België hanteert deze twee laatste regels momenteel al, maar ook alle andere EU-lidstaten waar dat nog niet het geval is, zullen dit invoeren. Een algemene nultolerantie voor alcohol komt er op basis van deze nieuwe richtlijn echter niet.
Voorlopig blijft alles nog bij het oude
Zoals gewoonlijk is de overgang naar dit systeem nog niet voor morgen. Het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie hebben dan wel een gezamenlijk akkoord gesloten over de maatregelen, het moet wel nog formeel bekrachtigd worden voor ze in werking kunnen treden. Daarna krijgen de lidstaten nog 4 jaar de tijd om alles naar lokale wetgeving te vertalen en zich klaar te maken op praktisch vlak. Tegen eind 2030 - over 5 jaar en 6 maanden dus - zou dan alles in kannen en kruiken moeten zijn.