De in de lente hertekende en voortaan ook in een licht verhoogde ‘Allstreet’-uitvoering leverbare vierde generatie van de Audi A3 was tot nu toe niet verkrijgbaar met plug-in hybride aandrijflijnen. Maar geduld wordt nu beloond, want de ‘TFSI e’-uitvoeringen van de Audi A3 zijn terug. En ze krijgen een interessante technische fiche.

Advertentie
Advertentie

1. 143 km

We beginnen met de meest indrukwekkende evolutie: het elektrische rijbereik van de 2024-versie van de Audi A3 plug-in hybride. Dat is meer dan verdubbeld in vergelijking met zijn voorganger! De compacte Duitser kan volgens zijn WLTP-homologatie voortaan tot 143 volledig elektrisch afleggen tussen twee laadbeurten.

2. 25,7 kWh

Dat grote rijbereik heeft hij uiteraard te danken aan de komst van een nieuwe batterij met een grotere capaciteit. De Audi A3 Sportback TFSI e modeljaar 2024 beschikt over een stroomreserve van 25,7 kWh (waarvan 19,7 kWh bruikbaar). Het goede nieuws is dat hoewel zijn capaciteit bijna verdubbeld is, de fysieke afmetingen van het batterijpakket zowat onveranderd bleven. De 96 prismatische cellen (verdeeld over 4 modules) kunnen immers meer energie opslaan dankzij een geoptimaliseerde chemische samenstelling. De modules hebben nu een capaciteit van 73 in plaats van 37 ampère-uur.

Advertentie
Advertentie

3. 1.5 l TFSI

Ook de verbrandingsmotor verandert. De 1.4 TFSI maakt plaats voor de recentere 1.5 liter grote TFSI Evo 2 van de Volkswagen-groep. Het blok is voorzien van verschillende geavanceerde technologieën om te komen tot een hogere compressieverhouding (11,5:1 tegen 10:1 bij de 1.4 TFSI) en een injectiesysteem dat onder hogere druk werkt (tot 350 bar tegen 200 bar voor de 1.4 TFSI). En dat komt zijn rendement ten goede. Op papier verbruikt de Audi A3 TFSI e 2024 volgens de WLTP-homologatie 0,3 liter per 100 km (6 gram CO2 per kilometer).

4. 110 of 130 kW

De Audi A3 Sportback TFSI e 2024 is verkrijgbaar in twee vermogensniveaus: 40 TFSI e of 45 TFSI e. De verbrandingsmotor levert respectievelijk 110 kW (150 pk) of 130 kW (177 pk). In het laatste geval is dat 27 pk meer dan de krachtigste 1.4 liter TFSI e van de uitgaande versie. Anderzijds leveren beide verbrandingsmotoren exact evenveel koppel, 250 Nm, en worden ze ook bijgestaan door dezelfde 85 kW en 330 Nm sterke elektromotor. Die elektromotor wordt, net als bij de vorig generatie ingebouwd in het carter van de zestraps S tronic versnellingsbak met dubbele koppeling.

5. 6,3 seconden

Dankzij het samenspel van de verbrandingsmotor en de elektromotor beschikt de plug-in hybride Audi A3 Sportback voortaan over een cavalerie die oploopt tot 200 kW (272 pk) en een totaal koppel van 400 Nm. De A3 Sportback 45 TFSI e sprint daarmee vanuit stilstand naar de 100 km/u in 6,3 seconden. De A3 Sportback 40 TFSI e (204 pk / 350 Nm) klaart die klus in 7,4 seconden.

6. 50 kW

Nu er een grotere batterijcapaciteit voorhanden is, kan je ook kiezen voor snelladen met gelijkstroom. En dat is een primeur voor een plug-in hybride bij Audi. De nieuwe Audi A3 Sportback TFSI e 2024 kan een gelijkstroomvermogen tot 50 kW slikken. Daarmee is de batterij van 10% tot 80% opgeladen in minder dan een half uur. De klassieke wisselstoomlader kan dan weer 11 kW (driefasig) aan.

7. € 45.700

Audi opent de orderboeken voor de nieuwe A3 Sportback TFSI e eind oktober 2024. De 40 TFSI e instapversie krijgt een prijskaartje van € 45.700. Voor de krachtigere 45 TFSI e vraagt het merk minimaal € 52 800. Goed nieuws voor wie houdt van de meer avontuurlijke look van de A3 allstreet: ook daarvan komt in de herfst een plug-in hybride uitvoering.

Advertentie
Advertentie