Het is officieel: Audi Brussels zal stoppen met het assembleren van de Q8 e-tron en zijn varianten vanaf 28 februari 2025. Maar heeft de Belgische fabriek nog een (kleine) kans op heropleving door een ander model te produceren, al is het van een ander merk?
Helaas ziet de toekomst er bijzonder somber uit voor de Audi-fabriek in Vorst en al haar werknemers. Er gingen geruchten dat Nio een mogelijke overnamekandidaat was na de aankondiging van de sluiting, maar dat werd snel ontkend door het Chinese merk. Toch bleef er nog een sprankje hoop over. Het merk met de vier ringen, en bij uitbreiding de Volkswagen-groep, kondigde namelijk aan nog in gesprek te zijn met een andere potentiële investeerder, actief in de vrachtwagen- en bussector.
Geen enkele potentiële overnamekandidaat meer…
Het doek viel op 12 november 2024, toen Audi de werknemers en vakbonden informeerde dat de gesprekken met deze mogelijke overnemer op niets zijn uitgedraaid. Deze laatste heeft zich uiteindelijk volledig teruggetrokken uit het project. Na een zoektocht onder 26 mogelijke kandidaten, die uiteindelijk allemaal geen interesse toonden, heeft Audi aangekondigd de zoektocht naar een investeerder voor de fabriek in Vorst, Brussel, stop te zetten. Dit markeert het einde van een tijdperk voor de Belgische industrie.
Einde op 28 februari 2025
De vraag is nu wat er zal gebeuren met de fabriek in Vorst, die zich uitstrekt over 57.000 m² aan de rand van de Belgische hoofdstad. Helaas is het vandaag waarschijnlijker dat de site volledig ontmanteld zal worden en wordt omgebouwd tot woningen, parken of sportinfrastructuur. Maar dat zal uiteraard niet onmiddellijk gebeuren. Voor nu betekent het vooral dat bijna 3.000 mensen hun job verliezen, naast de impact op de toeleveranciers, en dat een stukje Belgische industriële geschiedenis tot een einde komt op 28 februari aanstaande.
Einde van een tijdperk voor België, maar ook voor Volkswagen
Sinds de oprichting van de Brusselse fabriek in 1949 zijn er bijna 8 miljoen auto's van de productielijn gerold in Vorst! Hoewel het merendeel daarvan het Volkswagen-logo droeg, nam Audi in 2007 de productie over om de A1 te assembleren, gevolgd door de productie van de Q8 e-tron sinds 2018. De Brusselse vestiging zou ook de eerste VW-fabriek kunnen worden die de deuren sluit als onderdeel van de kostenbesparingen die de groep wil doorvoeren. In totaal worden binnen de Duitse groep immers tienduizenden banen bedreigd. Het zijn moeilijke tijden voor Volkswagen…