Audi zette in 2016 zijn eerste stappen in het segment van de stads-SUV’s met deze Q2. Die werd eind 2020 hertekend en loopt op dit moment op zijn laatste benen. In afwachting blijft dit de enige Duitse premium mini-SUV, aangezien BMW en Mercedes afwezig blijven in het segment. Maar de DS3 en Peugeot 2008 willen even ‘chique’ zijn als deze Q2. En de Mini Countryman mag dan al iets groter zijn, ook dat is één van de concurrenten voor de kleine Audi.
Klassiek maar ook plastiek
De look van de Q2 is niet bijster origineel; eerder klassiek. Hij heeft wat weg van een opgepompte A1 (met brede wielkasten) op hoge poten. Dezelfde sfeer heerst in het interieur, waar we een dashboard terugvinden zonder tierlantijntjes en met een verzorgde ergonomie, met nog heel wat fysieke knoppen waarmee je de belangrijkste functies aan boord bedient, en dat is een pluspunt. Het meubilair is typisch Audi en lijkt gemaakt om lang mee te gaan, maar de harde plastics van de deurbekleding zijn echt niet in lijn met het prijsniveau van deze SUV. De Q2 biedt verder heel wat personaliseringsmogelijkheden (met keuze uit verschillende bekledingen, de mogelijkheid om te gaan voor een stuur met afgeplatte onderkant of sportzetels, …), maar daarvoor moet je altijd bijbetalen...
Google Maps voor je neus
Hoewel hij al heel wat jaren op de teller heeft, is de Q2 niet verouderd wat het multimediasysteem betreft. Het model heeft recht op de bekende ‘Virtual Cockpit’ van Audi, waarbij de klassieke tellers achter het stuur vervangen worden door een multifunctioneel scherm met een diameter van 12,3 duim waarop, bijvoorbeeld de navigatiekaart in het groot getoond kan worden. Het systeem kan ook bestemmingen zoeken via Google en navigeren via Google maps, inclusief een beeld via Google Earth. Bijzonder aangenaam in gebruik.
De connectiviteit is goed en het systeem kan zelfs SMS- of e-mailberichten voorlezen. Je kan ook kiezen voor een aantal online services. Maar om te kunnen genieten van een volledige connectiviteit, moet je de juiste keuzes maken in een lange (en dure...) optielijst. En het centrale infotainmentscherm is niet aanraakgevoelig, maar laat zich bedienen via een draaiknop. Er zijn mensen die dat appreciëren, anderen minder...
Klein maar praktisch
Qua lengte zit de Q2 pal tussen de Audi A1 en de A3, en hetzelfde geldt voor de interieurruimte. Vooraan raden we je aan om te gaan voor de optionele sportzetels (die geleverd kunnen worden met een Nappalederen bekleding): ze zien er goed uit (met contrasterende stiksels en een ‘S’-logo op de rug geborduurd) en bieden een uitstekende zijdelingse steun. Het plaatsaanbod achterin is meer dan correct gezien de afmetingen van de Q2.
Een elektrisch bediende achterklep is verkrijgbaar (optioneel, uiteraard…) en biedt toegang tot een ruime koffer met een volume van 405 liter (tegen 350 voor de DS 3). Dat is hetzelfde koffervolume als in de Mini Countryman, die nochtans 10 cm langer is. Tegen betaling is de Q2 leverbaar met een rugleuning voor de achterbank die zich in 3 delen laat neerklappen (40/20/30). Maar in tegenstelling tot in de Countryman zoek je in de Q2 tevergeefs naar een verschuifbare achterbank. Ook goed om weten: als je kiest voor een Q2 met Quattro vierwielaandrijving, verlies je 50 liter aan koffervolume omwille van het differentieel dat op de achteras gemonteerd wordt.
Wat stevig afgeveerd, maar wel efficiënt
Onderweg toont de ophanging van de Q2 zich wat stevig, zelfs als je kiest voor de elektronisch gestuurde dempers, maar oncomfortabel wordt het niet. En deze kleine Audi toont zich zeer verdienstelijk bij een ‘actieve’ rijstijl, dankzij een precies onderstel, een beperkt gewicht, een stuurbekrachtiging die natuurlijk aanvoelt en een ophanging die de koetswerkbewegingen goed weet te beheersen. Op de snelweg kunnen we ook vaststellen dat Audi goed werk geleverd heeft wat de geluidsdemping betreft. Om te kunnen kiezen voor de Quattro vierwielaandrijving, moet je gaan voor de 150 pk sterke diesel (35 TDI) of de sportieve SQ2 met een vermogen van 300 pk.
Geen plug-in, en ook geen elektrische variant
Onder de motorkap heb je de keuze uit drie benzineblokken (30 TFSI met een 110 pk sterke 1.0 driecilinder, 35 TFSI met een 150 pk sterke 1.5 en de sportieve SQ2 met een 300 pk sterke 2 liter) en twee diesels (30 en 35 TDI, beide 2 liter, met respectievelijk 116 of 150 pk). Bekende motoren binnen de VW-groep, die zich efficiënt en aangenaam tonen. De prestaties van de basisversies volstaan, maar de 150 pk sterke uitvoeringen zijn logischerwijs meer op hun gemak op snellere wegen. De SQ2 Quattro is dan weer explosief, met een 0 naar 100-tijd van minder dan 5 seconden (4,9 om precies te zijn). De 30 TFSI basisversie is de enige die niet beschikt over de gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling, een versnellingsbak die over het algemeen aangenaam is.
Tot slot vermelden we nog dat de Audi Q2 niet verkrijgbaar is met een plug-in hybride aandrijflijn (in tegenstelling tot de Mini Countryman), noch in een 100 % elektrische uitvoering (in tegenstelling tot de DS 3 en Peugeot 2008).
De prijs van de Audi Q2
De prijs is het grootste nadeel van de Q2! De basisprijs van deze kleine hippe SUV is al hoog (vanaf € 28.800 als 30 TFSI benzine en € 31.190 als 30 TDI diesel, en zelfs € 50.240 voor de SQ2), waarbij de verhouding prijs/uitrusting eerder mager is. Bovendien wordt er voor de opties stevig doorgeteld. En een aantal opties worden zelfs verplicht gekoppeld aan andere, wat zorgt voor een eindfactuur die bijzonder hoog oploopt… Gelukkig is de Q2 niet al te duur in het gebruik, dankzij een redelijk brandstofverbruik ongeacht de motor die je kiest, en een mooie betrouwbaarheid. En de tweedehandsprijzen blijven ook hoog.
Ons verdict
Als je op zoek bent naar een premium mini-SUV, dan heb je op die moment niet al te veel keuze. Deze Q2 zal niet teleurstellen, want hij is chique, praktisch en aangenaam om mee te rijden. Rationele kopers zullen echter afknappen op de hoge prijs en de teleurstellende verhouding prijs/uitrusting. Je betaalt hier vooral voor het merklogo.