Belofte maakt schuld. 21 jaar na de eerste moderne Continental GT, onthult Bentley vandaag de vierde generatie van zijn iconische coupé, en meteen ook de cabrioversie!
De Bentley Continental GT en GTC Speed steken weer in het nieuw. Een grondige update die natuurlijk begint met een nieuw uiterlijk, waarbij de stijl van de Bacalar en Batur wordt gemengd met die van de vorige generatie Continentals. Aan boord vallen de verschillen minder op. Je krijgt nog steeds het fameuze Rotating Display waarmee je kan kiezen tussen drie analoge klokjes, een gladde afwerking of een display van 12,3 inch. Dat scherm geniet wel van een nieuw infotainmentsysteem en kan nu ook draadloos connecteren met Apple CarPlay en Android Auto. Maar hoewel de uiterlijke wijzigingen subtiel zijn gebleven, verandert er heel wat meer onderhuids!
575 kW (782 pk), 1.000 Nm en 81 km elektrische autonomie
De Bentley Continental GT heeft namelijk zijn W12 ingeruild voor een plug-inhybride aandrijflijn die de ‘Ulta Performance Hybrid’ wordt genoemd door het Britse merk. De combinatie bestaat uit een 4 liter-V8 die op zijn eentje al 600 pk en 800 Nm ontwikkelt. Die wordt gekoppeld aan een elektrische architectuur op 400 V met een motor van 190 pk en 450 Nm. In totaal levert dat een vermogen van 575 kW (782 pk) en 1.000 Nm koppel op, ofwel 11% meer koppel en 19% meer vermogen dan de W12 van de uitgaande Continental GT!
Daarmee sprint de coupé in 3,2 seconden naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 335 km/u. Deze nieuwe motorisatie maakt de Britse coupé en cabriolet zelfs tot de krachtigste Bentley ooit! Om zijn elektromotor van stroom te voorzien, heeft Bentley een batterij van 25,9 kWh achter de achteras geplaatst van de Continental GT om de gewichtsverdeling te optimaliseren. Dit pakket levert het nieuwe model een elektrische autonomie op van 81 km, terwijl de CO2-uitstoot slechts 29 g/km bedraagt.
Krachtiger, maar ook dynamischer!
Bentley heeft echter niet enkel meer vermogen gegeven aan de nieuwe Continental GT. Het Britse merk heeft zijn grand tourer ook uitgerust met een heel technologisch arsenaal om hem ook dynamischer te maken. De coupé en cabrio genieten bijvoorbeeld van een actieve vierwielaandrijving met een vectoriële koppelverdeling, vierwielsturing, een elektronisch sperdifferentieel, actieve antirolstangen op 48 V en zelfs een nieuwe luchtvering met twee kamers en twee kleppen. Als kers op de taart heeft de nieuwe Continental GT zelfs een bijna perfecte gewichtsverdeling van 49:51, met dus een lichte nadruk op de achteras. En om al dit geweld ook fatsoenlijk tot stilstand te kunnen brengen, zijn er remklauwen met 10 zuigers aanwezig vooraan en met 4 zuigers achteraan, die dus stevig kunnen bijten in de 420 mm en 380 mm grote remschijven, of zelfs in optionele koolstofkeramische schijven van 440 mm en 410 mm.
Direct ook als cabrio
Naast de coupé Continental GT Speed, onthult Bentley meteen ook de cabrioversie GTC. Die krijgt dezelfde mechaniek en dynamische kwaliteiten, maar dan met een stoffen dak dat in 19 seconden neergeklapt kan worden, en dat tot aan een snelheid van 48 km/u. Het extra gewicht van de dakconstructie en extra verstevigingen heeft echter zijn impact op de prestaties. De Bentley Continental GTC Speed legt namelijk het sprintje van 0-100 km/u af in 3,4 seconden, met een elektronisch begrensde topsnelheid van 285 km/u.