Het moet gezegd dat BMW een meesterwerkje heeft afgeleverd met de E38. Eerst en vooral al met zijn perfecte verhoudingen en zijn lage en elegante lijn, die deze 7 Reeks een tijdloze stijl geven. De uitrusting was ook eersteklas: een automaat met elektronische sturing, een navigatiesysteem (wat in 1996 haast een wereldprimeur was), een achtertrein met eigen subframe, gestuurde dempers, een automatisch dimmende binnenspiegel en zelfs bepantsering voor bepaalde versies...
Uitgekiende techniek
Vervolgens was er nog het motorengamma: een geraffineerde 2,8 liter-zescilinder van 193 pk, romige achtcilinders van 3, 3,5 en 4 liter groot (van 218 tot 286 pk) en een schitterende 5,4 liter-V12 van 326 pk. Op diesel wordt de 2,5 liter-zescilinder van 143 pk al snel bijgestaan door een 3 liter-zescilinder van 183 pk en zelfs een 4 liter-V8 van 245 pk.
Qua transmissies zaten we hier duidelijk nog in een andere tijd, want BMW bood nog een manuele versnellingsbak aan op de kleinste motoren! Tenslotte is er nog het rijgedrag: met zijn goede balans en zijn achterwielaandrijving kon de 7 Reeks zijn gewicht maskeren en liet hij zelfs mooie prestaties zien met de juiste piloot achter het stuur! Dit is ongetwijfeld een echte BMW.
Filmster
De E38 was de ster op vier wielen in de James Bond-film ‘Tomorrow Never Dies’, ‘Les Anges Gardiens’ en in ‘The Transporter’ en wist daarbij zowel regeringshoofden, bedrijfsleiders en zelfs enkele bandieten te verleiden.
Onze keuze?
De betrouwbare 7 Reeks E38 is geweldig, ongeacht de motor. Toch geven we de voorkeur aan het instapmodel 728i, wiens levendige motor zijn gewicht doet vergeten, en de 740i, waarbij het koppel en het vermogen van de V8 voor eersteklas prestaties zorgen. De 3 liter-V8 mist een beetje koppel bij lage toerentallen en de wulpse V12 is niet veel overtuigender dan de 4 liter-V8 uit de 740i. Van een model uit deze tijd vermijd je ook best de dieselmotoren...