De F800R neemt een licht gewijzigde motor over van de F800S. In deze versie is hij goed voor 87 pk aan 8.000 tr/min, en een koppel van 86 Nm aan een regime van 6.000 tr/min. De motor is goed voor een minimum koppel van 70 Nm tussen 3.000 en 8.500 tr/min. Ze hebben ook een beetje aan de transmissie gesleuteld, met een kortere overbrengingsverhouding voor de laatste drie versnellingen. De tweecilinder van deze BMW is ook bijzonder, hij staat in een hoek van 360° en beschikt over een derde bedrijfstang. Geïnspireerd door de K1300, beschikt hij ook over een dubbele nokkenas en vier kleppen per cilinder. De injectie wordt gecontroleerd door een elektronische eenheid dat het debiet en de duur van de injectie bepaald, beïnvloed door het motorregime, de temperatuur en de resterende zuurstof.
S en ST erfenis
In tegenstelling tot de GS, neemt de R het chassis over van de S en de ST, maar dan wel zonder de eenzijdige swingarm in aluminium. De riemaandrijving werd ook vervangen door een ketting, minder praktisch, vuiler maar vooral goedkoper. De Showa telescoopvork van 43 mm werd wel weerhouden, maar dan wel met een veerweg van 125 mm. De banden en de wielen werden ook overgenomen van de F800S. De bedieningen op het stuur nemen de klassieke configuratie over van de K1300, en word er dus afstand gedaan van de specifieke bedieningen die jaren de specialiteit waren van BMW! De F800R heeft een sympathieke look, ziet er een beetje nerveus uit, een beetje in de stijl van een Triumph Street Triple, een heeft een sterke persoonlijkheid, zoals alle BMW’s!
Nerveuse look
De koplampen, de spatborden maken hem specifieker, wat een troef is in dit felbevochten segment. De zitpositie zal niemand verrassen, maar geeft wel aan welk karakter de Duitse constructeur met deze configuratie wil bereiken. Hij heeft ook een mooi motorgeluid, en met een Akrapovic, zoals op ons testmodel, klonk het nog beter. De F800R is soepel, en reageert vlot vanaf de laagste toerentallen. Hij is levendig, alert en reactief, maar nooit agressief. Dat maakt er een motor van voor doorwinterde rijders en beginners.
Vering voor verbetering vatbaar
Het voorwiel toont zich soms wat nerveus bij hevige acceleraties. De onnodig grote achterband van 180, draagt ook niet echt bij tot extra lenigheid. De vering doet zijn werk goed, maar is een beetje star en beinvloeden het comfort en de precisie bij een beschadigt wegdek, spijtig. Het remsysteem is dan wel weer op en top. De dubbele zwevende remschijven van 320 mm met vaste 4-zuiger remklauwen vooraan, en de enkele remschijf van 265 mm en zwevende 2-zuiger remklauw doen hun uiterste best. Een integraal ABS systeem is beschikbaar als fabrieksoptie aan 765 €.
Aantrekkelijk voorstel
Het "roadster" aanbod van de F800 is een aantrekkelijk alternatief. Met zijn behouden gewicht, toegankelijkheid, pittige en levendige motor, aangename zitpositie, beperkt verbruik (5.1 liter tijdens onze test), een gemakkelijk te vullen tank (die door zijn positie bijdraagt tot een lager zwaartepunt), zijn naam en zijn look, heeft hij argumenten op overschot, buiten de voor verbetering vatbare vering. Met een prijskaartje van 8.200 €, is dit tegenover de concurrentie zeker geen extravagantie!