De laatste pogingen van Citroën in de hogere regionen van de autowereld (de C5 en C6) draaiden uit op een stevige flop, waarbij de Franse autobouwer moeite had om op te boksen tegen zijn Duitse premium-concurrenten. Toch waagt het merk nu opnieuw zijn kans in het segment met de C5 X (4,81 meter), die de operationele marges van het merk een boost moet geven. Meer geld in het laatje brengen dus… Bij de ‘algemene’ merken is de concurrentie beperkt (Skoda Superb en Toyota Camry), aangezien de meeste autobouwers de voorkeur geven aan SUV’s eerder dan aan grote berlines. Toch heeft deze Citroën een neefje dat nog groter en chiquer is, de DS9 (4,93 m), die op dezelfde technische basis gebouwd wordt. Nog binnen de familie vinden we de iets kortere Peugeot 408 (4,69 meter). 

Bijzondere stijl

O ironie: de nieuwe Citroën die de typisch Franse luxe moet belichamen, wordt exclusief gebouwd in… China. Het nieuwe vlaggenschip van het Franse merk is dus… ‘Made in China’. Het toppunt en een teken van de tijdsgeest! Maar het model is wel trouw aan de originaliteit van Citroën. Het is een indrukwekkende en hoog op zijn poten staande auto geworden met een bijzondere look die verschillende stijlen combineert. En dat design hebben we gedeeltelijk te danken aan de Belg Pierre Leclercq, die sinds eind 2018 verantwoordelijk is voor de stijl bij Citroën. Maar de langgerekte achtersteven is ongetwijfeld niet naar ieders smaak...

Modern multimediasysteem

Het ontwerp van het dashboard is niet bijster origineel, maar de afwerking is over het algemeen verzorgd, met onder andere ‘ouderwetse’ fysieke knoppen voor de klimaatcontrole. Goede punten voor Citroën op dat vlak! Centraal op het dashboard zit een groot aanraakscherm (10 of 12 duim, afhankelijk van de gekozen uitvoering) met een mooie resolutie. Het multimediasysteem is modern en werkt zeer vlot. Je kan met een korte vingerbeweging ‘swipen’ door de menu’s, waarbij het systeem snel reageert en zich aangenaam toont in het gebruik. De connectiviteit is up-to-date en je kan ook kiezen voor een head-up display dat de rij-informatie op de voorruit projecteert zonder daarbij het zicht van de bestuurder te belemmeren.

Ruim en praktisch

Binnenin baden de inzittenden in het comfort: zittend op goed ontworpen zetels met zachte ondersteuning, worden ze afgeschermd van de buitenwereld door dubbele beglazing (afhankelijk van de versie). Het ruimte-aanbod is goed, zowel voor- als achteraan. De koffer is ruim (van 545 tot 1.640 liter, ook voor de hybride uitvoeringen) en de toegang is praktischer dan bij een klassieke berline dankzij de grote kofferklep. Die is elektrisch bedienbaar en beschikt over een handenvrije functie waarbij je de koffer opent door je voet onder de bumper te bewegen. Een ruime en praktische auto dus, deze Citroën.

Een kleine benzinemotor

Geen dieselmotoren onder de motorkap, maar wel hybride aandrijflijnen (daar komen we hierna op terug) of kleine benzinemotoren. Daarbij gaat het om de bekende 130 pk sterke 1.2 Puretech, die klein maar krachtig is: de prestaties zijn aanvaardbaar met een 0 naar 100-sprint in 10,4 seconden. Het blok wordt hier steeds gekoppeld aan een automatische achtbak. Die schakelt zacht, maar is niet bijster reactief bij een vlotte rijstijl.

Twee plug-in hybrides

Naast de benzinemotor is de C5 X ook verkrijgbaar met een keuze uit twee plug-in hybride aandrijflijnen (180 of 225 pk, met telkens een koppel van 360 Nm), die een 1.6 liter turbo benzine (van 150 of 180 pk) combineren met een elektromotor en een batterij met een bruto capaciteit van 12,4 kWh. Volgens Citroën zorgt het batterijpakket voor een elektrisch rijbereik tot 63 km. Reken in de praktijk echter eerder op een rijbereik van 40 km. In 100 % elektrische modus is de auto stil en krachtig genoeg (110 pk en 320 Nm). De batterij is in 7 uur terug opgeladen aan een standaard stekker, in 3u50 aan een laadpaal met een AC laadvermogen van 3,7 kW en 1u55 via een laadpunt met 7,4 kW (optioneel). Eens de batterij leeg is, moet je rekenen op een gemiddeld benzineverbruik van zo’n 7,5 liter/100 km.

Heel comfortabel

Onderweg is het sterke punt van deze Citroën zijn zachte demping. Uit financiële overwegingen mag de hydropneumatische ophanging die het merk groot maakte misschien niet meer verkrijgbaar zijn, maar deze grote Citroën krijgt wel bijzonder zachte dempers (optioneel elektronisch gestuurd) met progressieve hydraulische stops. Die soepele ophanging leent zich minder tot dynamisch rijden. De C5 X zet dan ook aan tot rustig en ontspannen rijden.

De prijs van de Citroën C5 X 

De prijzen starten bij € 37.700 voor de 130 pk sterke benzine; € 47.100 voor de 180 pk sterke plug-in hybride en € 50.900 voor de 225 pk sterke uitvoering. Dat is een stuk betaalbaarder dan wat de Duitse premium concurrentie met vergelijkbare afmetingen kost. Maar bij die laatsten geniet je zonder twijfel ook van een hogere restwaarde dan die je krijgt voor deze Citroën op de tweedehandsmarkt. En dat is iets om rekening mee te houden...


Ons verdict

Alles in acht genomen zijn we niet zeker dat deze grote Citroën het koperspubliek van de Duitse premium merken zal kunnen overtuigen… Het merkimago is niet hetzelfde en de technische mogelijkheden en het motorenpalet zijn beperkter (geen vierwielsturing, vierwielaandrijving, zescilindermotoren, …). Maar voor wie zich op een aparte en ontspannen manier wil verplaatsen, is deze originele berline iets om over na te denken, een praktisch alternatief dat aangenaam is in het dagelijks gebruik. Een zachte Citroën zoals we ze graag hebben (of niet). Hij laat je in elk geval niet onverschillig.