Lexus, dat bekend staat omwille van zijn comfortabele limousines met een onberispelijke bouwkwaliteit, wilde zijn imago een boost geven met een vleugje jeugdigheid, sportiviteit en exuberantie. Daarvoor liet het voor één keer ingetogenheid en hoogstaand comfort achterwege bij de ontwikkeling van zijn nieuwe model, dat een luide en beestachtige supercar moest worden! Zo ontstond de Lexus LFA, na een decennium van ontwikkelen en perfectioneren.
Waarom wordt hij zo aanbeden?
Met de LFA wilde Lexus niet de krachtigste sportbolide ooit ontwikkelen, maar wel één die een grote indruk zou maken op zijn bestuurder. En dan gaat er niets boven de betovering van een atmosferische V10. Het blok, dat door Yamaha ontwikkeld werd, is 4,8 liter groot en levert 560 pk bij zowat 9.000 toeren per minuut, en dat met een glashelder stemgeluid. De V10, die gekoppeld werd aan een gerobotiseerde bak met 6 versnellingen, zorgde ervoor dat de LFA vanuit stilstand naar de 100 km/u knalde in 3,7 seconden en een topsnelheid haalde van 325 km/u! Het chassis moest niet onderdoen, dankzij het intensieve gebruik van geavanceerde composietmaterialen, zoals met koolstofvezel versterkte plastics (CFRP) voor het onderstel en het koetswerk.
Betrouwbaar?
Ondanks zijn statuut van exotische supercar blijft de LFA ook gewoon een Lexus, en blinkt hij dus uit op het vlak van betrouwbaarheid. Echte valkuilen lijken er niet te zijn op technisch vlak. Zijn zeldzaamheid betekent echter wel dat enkel speciaal daartoe opgeleide mecaniciens hem kunnen onderhouden. Verwacht je dus aan stevige onderhoudsfacturen!
Hoeveel kost een Lexus LFA?
De LFA is zeldzaam en gewild, en dat betekent dat er astronomische prijzen voor betaald worden: tussen de € 800.000 en 1 miljoen euro! De Nürburgring Edition (met een specifieke afstelling en 10 pk extra) kost natuurlijk nog wat meer, waar iets voor te zeggen valt als je hem beschouwt als ‘investering’.