Citroën heeft al zijn hele geschiedenis iets met ‘speciale’ auto’s, die ergens op het spectrum zitten tussen gek en geniaal tot gewoon gek. De nieuwste concept car van het Franse merk ziet er op het eerste gezicht uit als dat laatste, maar vergis je niet: het idee erachter is geniaal.
Heel wat autobouwers komen dezer dagen met hun ‘manifest’: bij Mercedes draait het met de EQXX rond elektrische zuinigheid, bij de BMW XM tast het M-departement de grenzen van het vermogen af en Dacia noemt zijn nieuwe concept car zelfs Manifesto, met als kernideeën fun, economisch en ecologisch. En laat dat nu net ook de ideeën achter deze Oli zijn.
Back to basics
“Genoeg!” zegt Citroën in zijn persbericht over de Oli, All-ë (of volledig elektrisch) uitgesproken op z’n Frans. Genoeg aan de trend van zwaardere, complexere en duurdere elektrische auto’s die de autosector (inclusief Citroën-moederhuis Stellantis) vandaag de dag op de markt brengt. Terug naar de basis, zoals het op de Oli gelanceerde nieuwe merklogo van Citroën al aangeeft, met lichte en goedkope materialen, en efficiënt geproduceerd.
Het doet ons qua idee een beetje denken aan de 2pk of de originele Panda uit de jaren ‘80. Identieke koetswerkpanelen, afwerkingsdetails en vlakke glazen panelen die zowel links als rechts gebruikt kunnen worden bijvoorbeeld, bumpers die zowel voor- als achteraan gebruikt worden en lichte materialen. De ‘hybride’ velgen zijn met hun combinatie van staal en aluminium lichter en goedkoper te maken, en voorzien van Goodyear-banden banden met een extreem lange levensduur. Waar is de tijd dat Citroën en Michelin synoniem waren?
Futuristisch en functioneel…
Qua design heeft de Oli dan weer helemaal niets gemeen met de ouderwetse vierwielers uit de vorige eeuw, tenzij misschien de rechtopstaande voorruit. We zouden hem eerder omschrijven als een grote Ami als die ontworpen zou zijn om te figureren in een hippe remake van Mad Max die zich afspeelt in de stadsjungle. Hij past niet meteen in een bestaand segment, met zijn elementen van een stadswagen, een SUV en zelfs een pick-up. Citroën noemt de Oli dan ook geen auto, maar wel een “alledaags verlengstuk van je leven dat even nuttig is als je er niet meer rijdt als wanneer je dat wel doet.”
De van gerecycleerd karton gemaakte lichte panelen op de motorkap, het dak en in de laadbak zijn dan ook vlak en stevig, zodat je erop kan zitten en dingen op bevestigen. Je surfplank, het resultaat van je uit de hand gelopen bezoek aan de Ikea of waarom geen daktent? De Oli is immers ook uitgerust met met V2G en V2L zodat je hem kan gebruiken als grote powerbank onderweg of als thuisbatterij wanneer hij in de garage staat.
...ook vanbinnen
Ook binnenin gebruikt Citroën een aantal slimme ideeën ten dienste van de eenvoud, lichtheid en gebruiksgemak. Zetels die iets weghebben van bureaustoelen met mesh zittingen bijvoorbeeld, en een afwasbare vloer. Het infotainmentsysteem is dan weer je eigen smartphone, terwijl de nuttige info op het dashboard geprojecteerd wordt.
Hoewel de Oli een vierzitter is, laat hij zich even goed ombouwen tot een pick-up. De hoofdsteunen achteraan klappen weg in het plafond, je kan het paneel dat de koffer bedekt (en dat gemaakt is uit hetzelfde gerecycleerde karton als het dakpaneel) wegnemen en de achterruit opent naar buiten, zodat de laadruimte groter wordt. Er zijn ook rails voorzien om accessoires of sjorhaken aan te bevestigen. In het lagere paneel, dat ervoor moet zorgen dat er niets uit de laadbak rolt, zit de nieuwe slogan van Citroën verwerkt, “Nothing Moves Us Like Citroën”.
Efficiënt
Qua look is de Oli dan wel speels, maar als het gaat over efficiëntie en duurzaamheid, wordt hij bloedserieus. De materialen die gebruikt worden, moeten niet enkel lang meegaan, ze zijn ook maximaal recycleerbaar aan het einde van hun leven. En omdat ze licht zijn, klokt de Oli af op een gewicht van een ton, wat voor een elektrisch voertuig een uitstekende waarde is.
Want ja, natuurlijk is de Oli elektrisch. Welke autobouwer zou in 2022 een toekomstvisie durven voorstellen met een verbrandingsmotor onder de kap? En net omwille van zijn lichtheid, mikt Citroën op een gemiddeld verbruik van 10 kWh/100km en een rijbereik van 400 km. Daarvoor beperkt het de topsnelheid wel tot 110 km/u. Cijfers over het laadvermogen van de Oli geeft het Franse merk niet, maar 20% tot 80% bijladen neemt 23 minuten in beslag.
Toekomstperspectief?
Zullen we deze Oli binnenkort bij de Citroën-dealer kunnen bestellen? Natuurlijk niet. Voor Citroën is het een “optimistisch laboratorium op wielen” waaruit het intelligente ideeën zal putten voor de modellen die het in de toekomst brengt. De bedenkers van de Dacia Manifesto en die van de Citroën Oli zouden goed overeen komen...