Cupra emancipeerde zich in 2018 met de Ateca, het eerste ‘eigen’ model van wat vroeger het sportieve label was van Seat, maar wel nog gebaseerd op de bestaande SUV. Anno 2024/2025 liggen de zaken anders: voortaan bestaat het gamma uit 6 modellen, waarvan enkel nog de Leon en Leon Break een Seat-evenknie hebben. Binnenkort komt er zelfs nog een betaalbare elektrische stadswagen bij; de Cupra Raval! Born, Formentor, Terramar en Tavascan: wat moet je weten over deze geëlektrificeerde Spanjaarden?
Cupra Leon: vanaf 35.920 euro
De Leon is het enige Cupra-model dat nog gebaseerd is op een Seat, maar sinds zijn recente facelift heeft de compacte middenklasser wel hetzelfde familiegezicht gekregen van de rest van het Cupra-gamma, inclusief de driehoekige lichtsignatuur. Je hebt de keuze tussen twee koetswerkvormen (hatchback of Break) en twee aandrijftypes: benzine of plug-inhybride. De vermogens schommelen van 150 pk tot 300 pk voor de meest potente Cupra Leon VZ. De prijzen beginnen bij 35.920 euro, maar tijdens de salonperiode kan je rekenen op kortingen tot wel 6.750 euro voor de topversies. De goedkoopste Cupra Leon kost daarmee tijdelijk 30.910 euro, of 33.810 euro voor de Break.
Cupra Formentor: vanaf 40.450 euro
De Formentor was het eerste ‘eigen’ model van Cupra. De technische basis is grotendeels gelijk aan die van de Leon en de Ateca (die intussen uit het gamma is verdwenen), maar de compacte crossover heeft een volledig eigen design gekregen, dat een pak aangenamer op het netvlies ligt. De motoren zijn identiek aan die van de Leon, op één uitzondering na: de Formentor VZ op benzine heeft recht op 4Drive-vierwielaandrijving en 333 pk, net als de technisch gelijkaardige Volkswagen Golf R. De Formentor VZ5 met zijn sonorische vijfcilinder van Audi is helaas niet meer verkrijgbaar. De prijzen beginnen normaliter bij 40.450 euro, maar na kortingen betaal je nog maar 33.780 euro voor een Cupra Formentor 1.5 TSI met handbak.
Cupra Born: vanaf 43.085 euro
De Cupra Born mag je gerust beschouwen als het sportievere broertje van de Volkswagen ID.3. Beide compacte elektrische berlines delen een groot aantal van hun onderdelen, en je ziet de gelijkenissen ook duidelijk als je ze in profiel bekijkt. Maar de typische Cupra-trekjes maken de Born iets aantrekkelijker naar onze mening. De aandrijving komt altijd van een enkele elektromotor op de achterwielen, met vermogens van 231 pk tot 326 pk voor de VZ. De batterijen hebben dan weer een capaciteit van 59 kWh tot 79 kWh netto, goed voor een WLTP-actieradius van 426 tot 592 km. Het prijskaartje? Vanaf 43.085 euro voor kortingen, of 36.085 euro inclusief tijdelijke salonpromoties.
Cupra Terramar: vanaf 46.320 euro
Ondanks zijn moderne identiteit, is Cupra duidelijk ook nog niet meteen van plan om volledig elektrisch te gaan. Het bewijs: deze gloednieuwe Terramar, een middelgrote SUV met benzine-, mildhybride of plug-inhybride motoren. Dit model deelt zijn basis met de Volkswagen Tiguan en co., en geniet dus ook van meer dan 110 km elektrische range als e-Hybrid (204 of 272 pk). Op benzine krijg je dan weer de keuze tussen de vertrouwde 1.5 eTSI (150 pk) en VZ 2.0 TSI (265 pk). Het prijsverschil met de Tiguan is echter groot: vanaf 46.320 euro, of 41.320 euro na kortingen.
Cupra Tavascan: vanaf 59.245 euro
Het nieuwe vlaggenschip van het Cupra-gamma is de Tavascan, een volledig elektrische SUV-coupé gebaseerd op het MEB-platform van de VW-groep. Dat betekent dat de technische fundamenten overeenkomen met bijvoorbeeld de Volkswagen ID.5 en Skoda Enyaq Coupé, maar de Tavascan heeft een volledig eigen gezicht en vooral een uniek interieur. Onder de ‘kap’ zitten de nieuwste elektrische aandrijflijnen van het MEB-platform: een achterwielaandrijver van 286 pk, of vierwielaandrijving en 340 pk, met een elektrische autonomie tot 568 km voor die eerste. De Tavascan is ook duidelijk de duurste Cupra, vanaf 59.245 euro, maar ook dit nieuwe model heeft recht op kortingen en is momenteel verkrijgbaar vanaf 55.245 euro.