Gezien het verbluffende succes van de Mustang besloot Ford al snel het concept te vertalen naar de Europese markt. Het idee achter de Capri was een copy-paste van het Amerikaanse model: een glamoureuze coupé-lijn, bijna oneindig personaliseerbaar, een groot aantal motoren en een zeer aantrekkelijke startprijs. Voor de Europese markt moest de Capri echter kleinere afmetingen krijgen dan zijn Amerikaanse broer.
1. Ford Colt
De Capri zou oorspronkelijk niet de naam Capri krijgen, maar 'Colt' gaan heten! Terwijl het project in de startblokken stond, kreeg Ford af te rekenen met juridische tegenstand: de naam 'Colt' was al geregistreerd door Mitsubishi... Het merk koos dan maar voor Capri, wat uiteindelijk meer Europees klonk.
2. Wil je een Duitse of een Britse motor? In V of in lijn?
Het lijkt vandaag de dag misschien surrealistisch, maar afhankelijk van de markt werd de Capri verkocht met een door Ford Groot-Brittannië ontworpen vier-in-lijn (of een V4) of een V4 van Ford Duitsland! Zelfs in de V6-versie waren er twee varianten: de V6 'Essex' of de V6 'Cologne'. Rationalisatie kreeg uiteindelijk de overhand en de Duitse V4 verdween op termijn...
3. 4X4 en ABS
De Capri, die bekend stond om zijn enthousiaste achtertrein, had een formidabele machine kunnen zijn die bruikbaar was in alle omstandigheden! Eind de jaren zestig ontstond zelfs een project voor een Capri met vierwielaandrijving. Er werd gekozen voor het 'Ferguson'-systeem, een transmissie ontwikkeld door een specialist in landbouwmachines die er een toepassing in zag voor personenwagens. Met die uitrusting zou de Capri de koning van de rally's worden in Groot-Brittannië! Daarnaast koos Ford ook voor het 'Dunlop Maxaret' antiblokkeersysteem voor de wielen.
Helaas vielen de eerste prototypes niet in de smaak bij de chauffeurs, die de auto te zwaar vonden. Ondanks de belangstelling van de politie en de aanzienlijke investeringen die al gebeurd waren (de testbanken stonden klaar in de fabriek!), stopte Ford uiteindelijk het project. De Ferguson-transmissie was bleek te ingewikkeld om op industriële schaal te installeren, terwijl Ford sowieso geen moeite had om zijn Capri te slijten. Bovendien focuste het motorsportdepartement zich minder op modderige wegen en meer op het circuit, een omgeving waar de RS schitterde en waar vierwielaandrijving minder interessant was. Het gerucht gaat dat er enkele tientallen werden gebouwd. Sommige zelfs privé, weet Hagerty, waarbij één tandarts uit New York zelfs een specialist werd in de ombouw naar het systeem!
4. Mercury Capri
Je zou kunnen denken dat het Europese surrogaat voor de Mustang van weinig of geen belang was voor de Amerikanen. Hij werd echter over de Atlantische Oceaan geëxporteerd en verkocht als model van het merk Mercury. Maar zijn succes was er niet zo kolossaal als in Europa...
5. V8
Veel Europeanen droomden van een Capri die net als de Mustang werd aangedreven door een onvervalste V8. De Zuid-Afrikaanse invoerder liet deze fantasie in vervulling gaan met de Capri Perana, die de Windsor V8 ingebouwd kreeg door Basil Green Motors. Van deze versie, die voornamelijk bedoeld was voor de motorsport waar hij zeer succesvol bleek, werden in het begin van de jaren zeventig slechts 500 exemplaren gebouwd. Sommige bronnen zeggen zelfs dat er maar 400 van bestonden.
Op zoek naar een Ford oldtimer?
Ben jij op zoek naar een Ford oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor Ford oldtimers nu hier: