Duitsland, 1938. Een waanzinnig man sleept het hele land mee. De wind in Europa draait en de expansiepolitiek van Hitler is de voorbode van de Tweede Wereldoorlog. De man is paranoïde en houdt van volkse parades, maar staat ook aan de basis van één van de meest flamboyante technologische creaties van zijn tijd: de Mercedes 770 K, ook wel Grösser Mercedes genoemd.
Traditie van topmodellen
De Mercedes 770 is het technologische vlaggenschip van het merk, geboren onder de codenaam W 07. Hij verleidde heel wat prestigieuze klanten zoals Wilhelm II van Duitsland en keizer Hirohito van Japan. De berline was technologisch geavanceerd en maakte in 1938 plaats voor een geëvolueerde versie, die W 15 gedoopt werd. De motor werd krachtiger, de voorwielen werden onafhankelijk en de versnellingsbak telde vijf verzetten. Een pareltje van technologie, waarvan de buitensporige prijs zelfs niet vermeld werd in de catalogi.
Traditie van maatwerk
In Stuttgart kent men wat van bepantsering. Op speciaal verzoek van de kanselarij van het Derde Rijk ontwikkelde Mercedes een specifieke auto conform de verwachtingen van de Führer. De demonstratie van technologisch kunnen is compleet … Het is een duistere periode, maar we kunnen alleen versteld staan door de knowhow van het merk. Van de 88 geproduceerde 770 K’s waren enkele exemplaren bestemd voor de overheid, voor de officiële parades. Vooral Adolf Hitler en Hermann Göring gebruikten deze auto.
400 paarden
Deze speciale 770 K is uitgerust met een motor die rechtstreeks werd afgeleid uit de autosport. Een achtcilinder-in-lijn met een cilinderinhoud van 7,7 liter, gevoed door twee compressors. Het vermogen schommelde rond 400 pk, een buitenaardse waarde in een tijd waarin een gemiddelde berline een vijftigtal paarden leverde.
Volledig bepantserd
Het koetswerk is volledig bepantserd. Alleen al de deuren (12,5 cm dik) wegen ongeveer 160 kg. De ruiten zijn met een dikte van 43 mm bestand tegen kogels. De banden, die bestaan uit twintig aparte cellen, hebben de reputatie dat ze niet lek kunnen rijden. Ook onderaan werd de auto verstevigd, met platen die behandeld werden met mangaan om een granaatexplosie te doorstaan.
Centrale vergrendeling
Achter de achterste passagiers beschermt een metalen paneel de hoofden van de inzittenden. Vooraan zorgen de geïntegreerde reservewielen in de vleugels voor een bepantserde afdekking om de motor te beschermen. Tot slot waren de verstevigde 770 K’s uitgerust met een elektromagnetische centrale vergrendeling, een revolutionair systeem in die tijd.
180 km/u met 4,8 ton
Uiteraard is het geheel niet bepaald licht: hij zet 4,8 ton op de weegschaal. De 400 paarden zijn dus niet te veel om deze zware cabriolet voort te bewegen. Hij haalt 180 km/u, maar de banden die niet lek kunnen rijden, beperken de snelheid tot ongeveer 80 km/u. Wat het verbruik betreft, is de 770 K een bodemloze put: 60 l/100 km. Vandaar dat Mercedes drie (niet te doorboren) brandstoftanks plaatste met een totale inhoud van 300 liter.
Verhoogde zetel
Adolf Hitler had de gewoonte om voorin plaats te nemen als passagier. Om hem belangrijk te maken, werd zijn zetel 13 cm verhoogd. Door de zetel weg te klappen, ontstond ruimte om te staan, een bar hielp Hitler om recht te blijven staan tijdens parades.
Overlevenden
Volgens bepaalde bronnen werd een exemplaar dat effectief gebruikt werd door Hitler verkocht in 2009 verkocht aan een Russische miljardair voor 15 miljoen dollar. Een ander exemplaar, door troepen naar Frankrijk gebracht na de capitulatie van Duitsland, wordt tentoongesteld in het museum van Rochetaillée.