Nu de Fiesta aan het einde van zijn carrière zit, is het de compacte SUV Puma die het stokje overneemt als instapmodel van het gamma van het Amerikaanse merk. In ieder geval parallel met de nieuwe compacte ludospace Tourneo Courier, die op dezelfde technische fundamenten is gebaseerd.
Altijd mild hybride
In afwachting van een meer ingrijpende opfrisbeurt met de traditionele facelift, die voor 2024 staat gepland en vooral gericht is op een modernisering van het infotainment en de lancering van een gloednieuwe volledig elektrische versie, heeft de Puma al enkele kleine upgrades gekregen sinds hij eind 2019 op de markt kwam. Vooral op mechanisch vlak is er al wat veranderd. De Puma wordt namelijk niet meer aangeboden met een dieselmotor en laat zich enkel nog aandrijven door een mild hybride 1.0 driecilinder turbobenzine op 48 V (1.0 EcoBoost Hybrid mHEV) die in verschillende vermogensniveaus wordt aangeboden. Daarbij laten we de sportieve topversie Puma ST met de manuele versnellingsbak even buiten beschouwing, die nog steeds een vurige 1.5 EcoBoost-turbobenzine heeft van 200 pk. De nieuwe ST met Powershift-automaat met dubbele koppeling heeft dan wel weer die 1.0 EcoBoost Hybrid, in een tot 160 pk opgevoerde variant.
125 of 155 pk?
Hoewel de Puma ST en Puma ST Powershift (aangeboden voor dezelfde prijs van 37.900 euro) ons doen watertanden, richten we ons nu op het ‘klassieke’ gamma van de kleine katachtige om ons ideale model te vinden. Dan is het kiezen tussen de 125 of 155 pk sterke versie van de 1.0 EcoBoost mHEV. Gezien het effect van de kleine elektrische ‘boost’ van de starter-generator op 48 volt bij lage toerentallen (tot 24 Nm extra koppel), hebben we genoeg aan de instapmotor om onze ideale Puma aan te drijven. Met deze elektrificatie levert de kleine driecilinder namelijk al een aanzienlijk koppel van 210 Nm en is hij zeer soepel in gebruik. Nog beter nieuws is dat Ford je niet verplicht om te kiezen voor de 155 pk (en 240 Nm) sterke variant als je wil genieten van het gemak van de Powershift-automaat met dubbele koppeling en 7 versnellingen in de Puma.
Gezien zijn efficiëntie, zowel als je dynamisch rijdt als bij rustig meekomen met het verkeer, zou die automaat geen slechte keuze zijn voor onze wishlist. Maar de manuele versnellingsbak van de Puma ligt al goed in de hand en zijn zes versnellingen zijn mooi gespreid. Voor deze virtuele configuratie kiezen we dus voor de 1.0i mHEV EcoBoost 125 pk met de manuele versnellingsbak (M6). Onthou gewoon dat je slechts 1.800 euro extra moet toevoegen om te kiezen voor een automatische versnellingsbak (A7) als dat je voorkeur geniet.
ST-Line met X-factor
Standaard wordt deze motorisatie op de Puma aangeboden vanaf 27.700 euro als Titanium. Maar deze keer luisteren we naar ons hart en laten we ons verleiden door de ST-Line-versies van de Puma. Die geven de compacte SUV een sportievere look en ze verbeteren zijn rijdynamiek nog meer dankzij een verstevigde ophanging. Ford biedt drie verschillende versies aan: ST-Line, ST-Line X en ST-Line V. Alle drie zijn ze beschikbaar met de gekozen motorisatie voor respectievelijk 29.200 euro, 31.450 euro en 33.900 euro. Welke moet je dan kiezen? Laten we voor de middelste ST-Line X gaan: die biedt volgens ons een goed compromis, met bovenop de basisuitrusting van de ST-Line nog automatische airco, een B&O-audiosysteem met 10 luidsprekers, een inductielader voor smartphones, gedeeltelijke Sensico-bekleding, getinte achterruiten en mooie 18-inch velgen.
Welke opties?
Kies je voor de ST-Line X, dan geniet je al van een complete uitrusting. Maar om jezelf te trakteren, zou je nog kunnen kiezen uit een aantal pakketten of individuele opties. Welke zijn aan te raden? Het winterpack (met verwarmde zetels en voorruitverwarming) voor 575 euro, het rijassistentpack (met onder meer adaptive cruise control, een dodehoekmonitor en de Active Park Assist met parkeersensoren voor- en achteraan en een achteruitrijcamera) voor 1.210 euro en tenslotte nog de full-LED-koplampen voor 685 euro lijken ons de beste keuzes. Met metallic lak (500 euro) zit onze ideale Puma dan aan een aanbevolen catalogusprijs van 34.420 euro.
Moest je willen, zou je ook nog naar de speciale reeks Ruby Vivid Edition kunnen kijken, met een gelijkaardige uitrusting en prijs (35.150 euro). Maar dan moet je wel vallen voor zijn exclusieve kleur ‘Beautiful Berry’. Een kwestie van smaak!
Aantrekkelijke aanbiedingen
Merk voor de volledigheid nog op dat Ford op dit moment enkele interessante aanbiedingen heeft die de uiteindelijke prijs van de Puma nog wat doen zakken. De Puma ST-Line X 1.0 EcoBoost Hybrid 125 pk M6 die we hebben samengesteld voor ons ideale model, ziet bijvoorbeeld zijn basisprijs tijdelijk zakken van 31.450 euro naar 24.511 euro als je een korting van 4.939 euro combineert met een overnamepremie van 2.000 euro. Dat is een korting van bijna 7.000 euro die de uiteindelijke prijs van onze ideale Puma, inclusief opties, doet zakken tot minder dan 28.000 euro!
Bovendien heeft Ford tenslotte ook nog enkele interessante financieringsformules om dat bedrag niet in één keer te moeten overmaken. Met Ford Options is de Puma ST-Line X 1.0i EcoBoost mHEV 125 pk M6 beschikbaar voor een bedrag van slechts 139 euro per maand (35 maanden, met voorschot van 6.047,51 euro en een laatste verhoogde aflossing van 15.864 euro).