Na de stadsauto Citigo e iV lanceert Skoda zijn tweede puur elektrische model met iV-achtervoegsel: de Enyaq. Ook deze keer gaat het om een model op basis van een Volkswagen-product, al is hij veel minder een kloon van zijn VW-broer dan de Citigo dat was van de VW e-Up. Als technische neef van de Volkswagen ID.4 staat de Skoda Enyaq iV op hetzelfde MEB-platform en gebruikt hij dezelfde technische oplossingen. De Enyaq, waar wij in september al een voorsmaakje van kregen aan boord van de auto van de directeur van de Tour de France, heeft een heel eigen persoonlijkheid. En zijn uiterlijk is vrij ‘sportief’.
Crystal Face
Een van de innovaties is het zogenaamde Crystal Face, wat betekent dat de latten van het radiatorrooster worden verlicht met 131 leds, voor wie graag in de aandacht staat.
Naast zijn specifieke stijl onderscheidt de Enyaq iV zich ook van zijn neef VW ID.4 door zijn iets grotere formaat. De Tsjechische SUV is namelijk 4,65 meter lang, tegenover 4,58 meter voor zijn Duitse neef. Hij is ook een beetje breder (1,88 meter in plaats van 1,85) en een vleugje lager (1,62 meter tegenover 1,64 meter). De wielbasis is voor beide modellen echter identiek: 2,77 meter.
Ruim interieur
Dat is nog steeds beduidend korter dan de wielbasis van de nieuwe Hyundai Ioniq 5 (liefst 3 meter), die nochtans even lang is (4,64 meter) als de Enyaq. Dat betekent echter niet dat we te klagen hebben, want de beenruimte achterin de Tsjech is vorstelijk.
Op de achterbank van de Enyaq vinden twee volwassenen heel eenvoudig een plekje. Ook een derde vriend kan bij gelegenheid mee, want er is geen middentunnel.
Koffer voor gezinnen
Ook de koffer is perfect aangepast aan gebruik door gezinnen. In vijfzitsopstelling slikt hij 585 liter, met de achterbank neergeklapt kan dat tot 1.710 liter worden.
Praktisch gezien stippen we het kleine bergvak aan voor laadkabels onder de dubbele laadvloer.
In tegenstelling tot bepaalde andere elektrische modellen biedt de Enyaq daarentegen geen tweede koffer onder de motorkap voorin. Dat was nochtans een perfecte Simply Clever-oplossing voor Skoda geweest.
Toch heeft het Tsjechische merk her en der de nodige kleine praktische attenties voorzien. Zo is er een ‘kabelreiniger’ ingebouwd, een klein doosje dat je over de kabel wrijft om te vermijden dat je je handen bevuilt. En uiteraard is ook de gekende paraplu in de bestuurdersdeur weer van de partij.
Duurzame bekleding
In het interieur zijn talrijke zogezegde ‘duurzame’ materialen gebruikt, zoals vloermatten in een vezel op basis van gerecycleerde PET-flessen, of stoelbekleding die (gedeeltelijk) bestaat uit natuurwol of uit leer dat zonder chemische producten is behandeld (op basis van olijfbladeren).
Meer in het algemeen is de afwerking van het interieur verzorgd. Textiel op de deuren en het dashboard geeft de Enyaq een soort ‘loungegevoel’. Het kwaliteitsgevoel is zelfs beter dan in de ID-modellen die Volkswagen tot op heden heeft voorgesteld, met hun heel plastiekerige dashboards. Al is het natuurlijk afwachten hoe dit (soms bleke) textiel van Skoda zal verouderen…
Minimumdienst
Net zoals in de VW ID-modellen beperkt het digitale instrumentenbord van de Enyaq zich tot het strikte minimum. Het kleine schermpje (5,3 duim) biedt maar een paar heel basic gegevens. Als je bijvoorbeeld informatie wil over het verbruik, dan moet je gaan bladeren in het grote centrale aanraakscherm van 13 duim bovenop het dashboard.
Deze minimalistische virtuele cockpit kan echter wel nog als optie worden aangevuld met een vrij geperfectioneerde head-updisplay. Voor het eerst in een Skoda gebruikt die een systeem met augmented reality. Zo kan hij informatie van de navigatie of de rijhulpsystemen ‘op’ de weg projecteren.
60 of 80
In België biedt invoerder D’Ieteren niet de basisversie Enyaq iV 50 aan met een batterij van 55 kWh (52 kWh netto), die Skoda wel in andere markten invoert. Omgekeerd staan de topversies met vierwielaandrijving bij ons wel op het programma, al moet je daar nog een paar maand op wachten. Voorlopig beperkt het aanbod van de Enyaq iV zich dus tot achterwielaandrijvers. De Enyaq iV 60 heeft een batterij van 62 kW (58 kWh netto) en een elektromotor van 132 kW (180 pk).
De Enyaq iV 80, zoals onze testwagen, kan rekenen op een accu van 82 kWh (77 kWh netto) en een motor die 150 kW (204 pk) ontwikkelt.
Ongeveer 385 kilometer
Me deze versie mag je uitgaan van een reëel rijbereik van zo’n 385 kilometer. Wij tekenden tijdens onze testrit een verbruik op van zo’n 20 kWh/100 km, waarna we he tempo wat hebben opgevoerd en op de snelweg zijn gaan rijden. Daar klom ons testgemiddelde naar 25 kWh/100 km, wat toch nog een rijbereik van meer dan 300 kilometer bij een forse rijstijl betekent.
Het aangekondigde WLTP-rijbereik ligt trouwens op 537 kilometer. Het zal toch een heel spaarzame rijstijl vereisen om het verbruik naar de 15 kWh/100 km te doen dalen.
Verrassend comfortabel
Onderweg verleidt de Enyaq. Zonder sportief te zijn biedt hij een aangenaam dynamisch rijplezier. Veel meer zelfs dan de ID.3, die op hetzelfde platform staat en die duidelijk veel allergischer is voor sneller rijden. Bovendien biedt de Enyaq ook een fijn werkingscomfort, ondanks zijn forse optionele velgen van 21 duim.
De Enyaq biedt meerdere recuperatieniveaus, maar de werking van zijn automatische regeneratiefunctie blijkt in de meeste situaties vrij efficiënt. Je moet in de praktijk dus niet de B-stand kiezen van de versnellingsknop op de middentunnel of met de hendels achter het stuur aan de slag gaan.
‘Eerlijke’ prestaties
Als iV 80 biedt de Enyaq ‘eerlijke’ prestaties. Je wordt niet tegen je stoel gedrukt zoals in sommige premiumrivalen op stroom, maar met een ononderbroken acceleratie naar 100 km/u in 8,6 seconden toont deze ‘zware’ (2.390 kilo) Tsjechische SUV zich toch voldoende sterk gewapend om sereen met de verkeersstroom mee te vloeien.
We stippen echter toch aan dat de Enyaq iV 60 exact even veel koppel ontwikkelt (310 Nm) ondanks zijn iets lagere maximumvermogen. Bovendien belooft hij nagenoeg even vlot naar de 100 km/u te sprinten (8,7 seconden).
125 kW als optie
Standaard krijgt de Enyaq iV 80 een interne lader mee van 11 kW en kan hij aan gelijkstroom snelladen bij slechts 50 kW. Als je je rusttijden tijdens het laden wil inkorten, dan is dat mogelijk. Je moet dan wel 520 euro ophoesten om je auto als optie aan 125 kW te kunnen opladen. Reken daarnaast nog eens op een supplement van 1.205 euro voor de warmtepomp om het verbruik te verlagen in functie van de omgevingstemperatuur.
Hoeveel kost hij?
Skoda biedt zijn Enyaq iV 60 aan voor minder dan 40.000 euro in België (39.775 euro). Reken op iets meer dan 45.000 euro voor de iV 80 (46.075 euro). Beide versies zijn ook verkrijgbaar als Sportline. Je betaalt dan 5.000 euro meer voor een iV 60 en 3.800 euro meer voor een iV 80.
Ons verdict
De Enyaq iV biedt een interessant totaalpakket: hij is ruim, functioneel en modern en biedt ook een fijne verhouding tussen comfort en dynamiek. De iV 80-versie biedt bovendien meer dan voldoende realistisch rijbereik voor dagelijks gebruik. Maar wanneer hij goed wordt uitgerust, wipt de Skoda Enyaq iV al over de grens van de 50.000 euro en komt hij in de buurt van de prijzen van zijn neef VW ID.4.