Een beetje geschiedenis

De eerste Mondeo verscheen in 1993, een moeilijke tijd voor het merk. Hij kreeg als taak om de Sierra te vervangen. De Mondeo had misschien niet veel toeters of bellen maar wel een goede betrouwbaarheidsreputatie en gaf in 2000 de fakkel door aan de tweede generatie. Die ging nog een stap verder met een weggedrag dat als referentie kon gelden en een modernere stijl. In 2007 lanceerde het merk de derde en huidige generatie. Die rolt nog altijd van de band in Genk en zelfs nog iets langer dan oorspronkelijke gepland omdat de fabriek sluit.

Sterke concurrentie

De Mondeo heeft stevige troeven maar moet het opnemen tegen sterke concurrenten die doorgaans jonger zijn. Ford nam de koe bij horens en verbeterde zijn middenklasser toch nog een laatste keer. De toekomstige generatie, die in de Verenigde Staten al voorgesteld werd, steekt in Europa pas in 2015 zijn neus aan het venster.

Opa biedt weerstand

Om de jonge garde aan te kunnen, werd de CO2-uitstoot van de Mondeo verlaagd: de 2.0 TDCI diesel met 136 of 163 pk werd opnieuw afgesteld en stoot nog maar 119 g/km uit. Dat stemt overeen met een verbruik van 4,6 l/100 km. Het gamma werd vernieuwd, de uitrusting uitgebreid.

Soepele en zuinige motor

Grégory (adjunct-manager in een OCMW-centrum) is overtuigd van de prestaties van de motor met 136 pk. “Hij is echt krachtig en aangenaam om soepel te rijden, de motor herneemt goed bij lage toerentallen.” Leerkracht autotechniek Bart De Saedeleer vindt dat de Mondeo diesel “overschot aan koppel en vermogen heeft”.

Een indruk die bevestigd wordt door Thiebaut (30 jaar, autodesigner): “De motor is heel soepel bij alle toerentallen.” Maar hij heeft enige reserves puur qua vermogen: “Er ontbreekt toch wat pit. Dit is tenslotte een grote auto.” De testers-voor-één-dag waren ook overtuigd van het ‘”belachelijk lage” verbruik.

Uitstekend comfort

Onze lezers zijn unaniem: de Mondeo biedt een comfort van hoog niveau. Patrick Bleyen (50, militair) was erg te spreken over de optionele adaptieve ophanging: “Het comfort was erg goed. De ophanging had een sport-, normaal- en comfortstand en dat is wel de moeite, je merkt echt een verschil.”

Grégory is wel kritisch voor de zetels. “Ik vind ze een beetje hard. Je moet wel weten dat ik Franse wagens gewoon ben.” Thiebaut had dan weer “moeite om een ideale rijpositie te vinden”. Ondanks het goede ophangingscomfort, verwent Ford sportieve bestuurders al enkele jaren met een verfijnd onderstel. “Hij kleeft aan de weg!”, zegt Miguel enthousiast. “Ik vind hem zelfs lichtjes overstuurd”, oordeelt Thiebaut. Volgens Patrick was de besturing wel iets te zwaar.

Terwijl onze lezers vrij kritisch zijn over het motorgeluid  (“vooral in koude toestand en bij hoge toeren”), krijgt de geluiddemping in het algemeen wel lof. Ook de ergonomie krijgt positieve kritiek. “Je vindt snel de juiste bediening”, zegt Grégory. Toch was niet iedereen even vlot weg met de menu’s van de boordcomputer. Ann Vansteenkiste (37, administratief bediende): “De schermpjes in de auto waren nogal druk. Het centrale scherm en de boordcomputer tonen soms exact dezelfde informatie, zoals de navigatie of het radiostation.” Ook Marc Bourguignon (58) vond dat er vaak overbodige informatie getoond werd.

Plaats voor iedereen

Zoals het een goede gezinswagen betaamt, is de ruimte indrukwekkend. “Achterin is er genoeg plaats voor grote personen”, verheugt Thiebaut zich. Grégory kroop zelfs in de koffer. Maar zo’n groot koetswerk heeft ook enkele beperkingen. Miguel geeft toe dat hij “gehinderd werd door het zicht ¾ naar voren”. Grégory vindt dat “parkeersensoren niet mogen ontbreken, zonder is het moeilijk om te parkeren.” Patrick, die samen met zijn vrouw Els de vijfdeursversie uitprobeerde, vond het zicht door de achterruit nogal beperkt: “We zijn meer breakgezind.”    

Kunstmatige afwerking?

Uiteindelijk blijkt vooral de kwaliteitsindruk te ontgoochelen. “Bepaalde kunststoffen ogen nogal goedkoop”, betreurt Grégory. Thiebaut deelt zijn mening, maar vindt de assemblage wel goed.

Conclusie

De kwaliteitsindruk en het motorgeluid zijn de voornaamste kritieken aan het adres van de Mondeo, die ondanks zijn leeftijd nog altijd weet te verleiden. Dat deze ‘opa’ nog een dik jaar weerstand moet bieden voor de opvolger verschijnt, hoeft dus niet per se zorgen te baren.