Jean-Francois Christiaens

14 OKT 2024

Test: Ford Ranger MS‑RT, de atletische Raptor

Ford Pro zet dubbel in: na de Raptor die helemaal gericht was op offroad-gebruik, komt het nu met de Ranger MS-RT. Dat is een sportieve pick-up die zijn zinnen op het asfalt heeft gezet.

"De Ranger MS-RT is méér dan gewoon een marketingzet. Deze pick-up krijgt namelijk de nauwkeurigste voortrein van het hele segment. Al staat daar wel een strak dagelijks comfort tegenover."

Het mag dan wel een vreemde beslissing lijken van Ford Pro, ons hoor je er niet om klagen! De bedrijfsvoertuigenafdeling van Ford houdt het namelijk niet langer bij één enkele sportieve versie van zijn Ranger pick-up. Na de indrukwekkende Raptor die de grootste moeilijkheden op elk terrein aankan, komt het nu met een Ranger MS-RT die er helemaal op gericht is te schitteren op het asfalt. En net zoals dat bij de Raptor het geval was, houdt de nieuwkomer het niet bij een paar stickers op het koetswerk om stoer voor de dag te komen! Deze “race-Ranger” is namelijk het resultaat van een samenwerking tussen Ford en MS-RT. En MS-RT, dat staat voor “M-Sport Road Technology”, niemand minder dan de sportieve partner van Ford in het WRC-programma! We geven nog even mee dat niet alleen de Ranger pick-up bij MS-RT op bezoek kon, maar dat ook de nieuwe Transit Custom compacte bestelwagen er een fitnesskuur onderging.

Advertentie
Advertentie

Design

Voor werk… en vrije tijd!

Een pick-up is niet zomaar een bedrijfsvoertuig. Natuurlijk zijn er de onmiskenbare praktische kantjes waar professionals elke werkdag gebruik van maken. Maar die kiezen hun pick-up vaak ook voor zijn looks en voor zijn veelzijdigheid tijdens het weekend. Geen wonder dus dat in het segment steeds meer “lifestyle”-gerichte speciale reeksen opduiken die met hun eigen stijl en rijkelijke uitrusting veel bijval genieten bij professionelen. Ford gaat nog een stapje verder en houdt het niet bij wat chroom en stickers om de aandacht te trekken. Als Ford met een speciale versie komt… levert het duidelijk géén half werk!

Fors afgetraind

Net als de Raptor met zijn heel gespierde, avontuurlijke stijl, gaat de Ranger MS-RT overduidelijk de sportieve toer op. Alleen is alles hier gericht op de weg in plaats van op het zand. Liefhebbers van het genre zullen meteen overstag gaan bij de fors bredere vleugels (+8,2 cm) waarmee deze Ranger uitpakt. Daaronder zitten op een stoer verbreed spoor (+ 4 cm) grote 21-duims velgen met laagprofielbanden (tenminste: laag voor een pick-up, in maatje 275/45).

Ducktail

Het specifieke radiatorrooster met honingraatmotief springt meteen in het oog. Maar als je het ons vraagt, toont de Ranger MS-RT vooral achteraan zijn unieke karakter. Bovenop de laadbak ging onze aandacht namelijk meteen naar de kleine ducktail-spoiler die, bijna zoals op de eerste Porsche 911 Carrera RS 2.7, het silhouet een unieke look geeft. Laten we wel wezen: veel verder dan dat gaat de vergelijking met die iconische Porsche niet, maar het toont wel aan hoe MS-RT zich letterlijk van snuit tot staart over deze Ranger heeft gebogen.

Naast die grondige restyling geeft MS-RT de Ranger ook een met 4 cm verlaagde ophanging mee. Dat laat nog altijd meer dan genoeg veerweg over (zeker in vergelijking met een ‘gewone’ sportwagen) om bij gelegenheid ook eens een grindwegje te gaan verkennen.

Lager, en zonder treeplanken

Met die lagere ophanging krijgt de pick-up niet alleen een heel eigen stijl, ook de instap verloopt er een stuk makkelijker door. Dat betekent dat ook de zijdelingse treeplanken niet meer nodig waren, en je die dus niet zal terugvinden om te helpen bij het instappen. Nog zo’n klein verschilpuntje vinden we achteraan: van de handige inkepingen in de achterbumper die bij de gewone Ranger helpen om de laadbak te bereiken, is er in de achterbumper van de MS-RT geen spoor meer. Styling en looks nemen bij de MS-RT dus de bovenhand op praktische kantjes.

Beleving

Zijdelingse steun

Binnenin de Ranger MS-RT hoef je geen compromissen te sluiten! Daar behoudt deze pick-up alle kwaliteiten van de nieuwste generatie van de Ranger, én voegt hij er wat extra uitrusting en smaakvolle blauwe details aan toe om het nóg beter te maken. We glimlachten meteen bij de smaakvolle rechtuit-indicator die in het stuur verwerkt zit, maar werden pas helemaal blij van de sportstoelen met bakken zijdelingse steun. Die zijn heel welkom van zodra je met het mes tussen de tanden bochten te lijf gaat. En reken maar dat je dat zal willen doen van zodra de gelegenheid zich aandient… We vertellen er hieronder alles over!

SYNC 4 en volledige standaarduitrusting

Kijk even doorheen alle blauwe stiksels en de eigen MS-RT badges, en deze stoere pick-up is in de eerste plaats natuurlijk nog altijd een Ranger met dubbele cabine. Dat betekent dat je binnenin dus kan rekenen op veel ruimte en een heel modern dashboard, zeker voor een pick-up! Weet namelijk dat Ford in de nieuwe Ranger koos voor een volledig digitale, instelbare cockpit, inclusief groot (12-duims) centraal display voor het hypermoderne SYNC 4 infotainment. Dat systeem omvat niet alleen alle functies die je in een moderne personenwagen verwacht (draadloze Apple CarPlay en Android Auto, over-the-air updates enzovoort…), maar ook enkele handigheidjes die specifiek op een pick-up zijn bedacht. Zo is er gezorgd voor externe verlichtingszones, waarmee je via het scherm met afzonderlijke lampen de omgeving rond de auto kan verlichten in het donker. En de knappe 360° camera zal heel welkom zijn wanneer je de 5,35 m lange mastodont in een nipte parkeerplaats wil mikken. Dat “kleine detail” zal je er bij stadsgebruik trouwens het vaakst aan herinneren dat je met een pick-up onderweg bent, en niet met een gewone personenwagen…

Advertentie

Populairst

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

(Erg) stroeve achteras maar…

Naast de afmetingen is er nog iets anders dat je snel zal herinneren aan het feit dat je een pick-up bestuurt: het spartaanse veercomfort van de achteras! Bij de standaard Ranger mag Ford er dan wel in geslaagd zijn om het klassieke springerige gedrag van een onbeladen pick-up weg te gommen, in deze MS-RT met zijn hardere ophanging voel je het – zeker op wat minder wegdek – meteen opnieuw! “Het lijkt wel of ik op een hobbelpaard zit”, zo verwoordde onze (vierjarige) passagier achterin het spontaan op een plattelandsweg met betonplaten. We hadden het zelf niet beter kunnen verwoorden, al dient gezegd dat het vooral geldt bij overdwarse oneffenheden en fors vervormd wegdek. Op beter aangelegde wegen valt het algemeen comfort aan boord van de stoere Ford best wel mee.

… héél precieze voortrein!

Het goede nieuws bij de toegevingen op vlak van comfort… is dat er wel degelijk iets tegenover staat! Na de ingrepen van de specialisten bij M-Sport is deze Ranger zonder enige twijfel de meest nauwkeurig en aangenaam sturende pick-up van allemaal! Weg zijn de vage en (veel te) sterk ontdubbelde stuurinrichtingen die zo typisch zijn voor terreinwagens. Hier brengt het stuurgevoel ons véél dichter bij dat van een personenwagen. Op smalle, kronkelige wegen kwam de fun factor van de Ranger MS-RT helemaal naar boven, doken we vol vertrouwen de bochten in en remde zelfs met de linkervoet, net als bij een sportwagen! Ik kan me niet herinneren ooit eerder de neiging te hebben gehad om dat met een pick-up te doen..

In de Raptor ging Ford bij de afstelling van de ophanging en de bandenkeuze resoluut voor gebruiksgemak op het terrein. Voor de Ranger MS-RT werd alles in het teken gesteld van sportief rijden op de weg. Je kan véél later in de remmen, een heel stuk sneller door de bocht en tot slot ook veel eerder op het gas, zonder dat je voor verrassingen komt te staan. Met zijn offroad-banden is het bij de Raptor altijd even opletten als je de snelheid (zeker op nat wegdek) gaat opvoeren. Maar deze Ranger MS-RT volgt in alle omstandigheden je stuurinputs, gaat vlak de hoek om en biedt altijd uitstekende grip, zelfs als je in achterwielaangedreven modus de limieten gaat opzoeken.

Wil je nóg meer efficiëntie, dan is er natuurlijk ook een 4x4-stand, want deze Ranger MS-RT gebruikt dezelfde uitstekende aandrijflijn van zijn ‘klassieke’ broers. Daarmee kan je dus ook op de weg alle vier de wielen van aandrijving blijven voorzien, in tegenstelling tot de systemen bij sommige andere merken die dat enkel op het terrein toelaten.

Geen Sport-modus

Jammer dat de MS-RT het houdt bij dezelfde inschakelbare rijmodi als elke andere Ranger. Waar de Raptor wel nog extra programma’s meekreeg, missen we hier vooral een Sport-modus om de versnellingsbak wat alerter te laten reageren als je voor een enthousiaste rijstijl kiest. Standaard krijgt de Ranger MS-RT namelijk dezelfde tientrapsautomaat als zijn soortgenoten. Die levert best efficiënt en comfortabel werk, maar bij sportief rijden ontbreekt het hem toch aan wat extra levendigheid.

V6 diesel voor iedereen

De Ranger MS-RT kan je niet krijgen met de sprankelende drieliter V6 biturbo EcoBoost benzinemotor die met zijn 292 pk in de Raptor zo’n smakelijk geheel vormt. Wil je die Raptor daarentegen met een diesel, dan is je keuze beperkt tot de tweeliter viercilinder EcoBlue met 210 pk. De Ranger MS-RT biedt gelukkig (want het is je enige optie) wél een V6 onder de kap: de 3.0 EcoBlue met 240 pk. Die levert 600 Nm koppel (veel méér dan de 500 Nm van de viercilinder diesel of de 491 Nm van de V6 benzine dus) en een heel aangenaam, ‘gul’ karakter. Dat zorgt voor meer dan genoeg prestaties om plezier te beleven en – vooral – voor een verbruik dat een stuk redelijker blijft dan de Raptor op benzine. Reken op een reëel verbruik van ongeveer 10 l/100 km bij doordeweeks gebruik, en op +/- 14 l/100 km als je sportief aan het spelen gaat. In dezelfde omstandigheden hadden we met de Raptor een pak meer benzine nodig…

1.067 en 3.500 kg

Tot slot nog een belangrijk detail: met de Ranger MS-RT beschik je over precies hetzelfde laad- en sleepvermogen als zijn modelgenoten. Waar de specifieke achteras van de Raptor (met Watt-parallellogram) die respectieve waarden nog beperkte tot ‘maar’ 652 kg en 2.500 kg, kan je in de laadbak van de MS-RT dus 1.067 kg kwijt en kan er een trailer tot 3.500 kg aan de trekhaak. Sportief… én praktisch!

Prijs

Prijzen Ford Ranger MS-RT 2024

De Ranger MS-RT V6 3.0 EcoBlue is te koop vanaf 58.415 euro exclusief BTW. Dat maakt hem dus 13.000 euro excl. BTW duurder dan een Ranger Wildtrak 2.0 EcoBlue, en brengt de prijs dichtbij die van de Raptor met viercilinder diesel, die 56.715 euro excl. BTW kost. Zo wordt de MS-RT in onze ogen een interessant alternatief voor de Raptor diesel, dankzij de gulle V6, het preciezere rijgedrag en de hogere laad- en sleepvermogens. Nog ter vergelijking: de Raptor V6 EcoBoost start op zijn beurt aan 61.615 euro excl. BTW, maar reken daar op een benzinekost die snel de hoogte in kan gaan.

Qua standaarduitrusting kom je in de Ranger MS-RT tot slot niets te kort. Individuele opties of packs zijn er nauwelijks, maar we signaleren de Conquer Grey specifieke lak (800 euro excl. BTW), de Bang & Olufsen audio-installatie (320 euro excl. BTW), het elektrische ‘bagage’scherm (1.800 euro excl. BTW) of het Technologypack (550 euro, met daarin de trekhaak en de dodehoekmonitor).

Verdict

De Ranger MS-RT is een interessant alternatief voor de Raptor als je op zoek bent naar een pick-up met bakken karakter… maar meer op de weg rijdt dan ernaast. De Raptor is dan weer veel beter op zijn gemak als je het asfalt verlaat. Ben je een rationele koper, dan geven we nog mee dat de ‘gewone’ Ranger Wildtrak 2.0 EcoBlue een verhouding kwaliteit/prestaties/prijs op tafel legt die je nog méér zal aanspreken… zeker als je niet met het mes tussen de tanden van bocht naar bocht wil scheuren in je pick-up!

Advertentie

Populairst

Advertentie
Advertentie