Het mag dan wel een vreemde beslissing lijken van Ford Pro, ons hoor je er niet om klagen! De bedrijfsvoertuigenafdeling van Ford houdt het namelijk niet langer bij één enkele sportieve versie van zijn Ranger pick-up. Na de indrukwekkende Raptor die de grootste moeilijkheden op elk terrein aankan, komt het nu met een Ranger MS-RT die er helemaal op gericht is te schitteren op het asfalt. En net zoals dat bij de Raptor het geval was, houdt de nieuwkomer het niet bij een paar stickers op het koetswerk om stoer voor de dag te komen! Deze “race-Ranger” is namelijk het resultaat van een samenwerking tussen Ford en MS-RT. En MS-RT, dat staat voor “M-Sport Road Technology”, niemand minder dan de sportieve partner van Ford in het WRC-programma! We geven nog even mee dat niet alleen de Ranger pick-up bij MS-RT op bezoek kon, maar dat ook de nieuwe Transit Custom compacte bestelwagen er een fitnesskuur onderging.
Design Ford Ranger
Voor werk… en vrije tijd!
Een pick-up is niet zomaar een bedrijfsvoertuig. Natuurlijk zijn er de onmiskenbare praktische kantjes waar professionals elke werkdag gebruik van maken. Maar die kiezen hun pick-up vaak ook voor zijn looks en voor zijn veelzijdigheid tijdens het weekend. Geen wonder dus dat in het segment steeds meer “lifestyle”-gerichte speciale reeksen opduiken die met hun eigen stijl en rijkelijke uitrusting veel bijval genieten bij professionelen. Ford gaat nog een stapje verder en houdt het niet bij wat chroom en stickers om de aandacht te trekken. Als Ford met een speciale versie komt… levert het duidelijk géén half werk!
Fors afgetraind
Net als de Raptor met zijn heel gespierde, avontuurlijke stijl, gaat de Ranger MS-RT overduidelijk de sportieve toer op. Alleen is alles hier gericht op de weg in plaats van op het zand. Liefhebbers van het genre zullen meteen overstag gaan bij de fors bredere vleugels (+8,2 cm) waarmee deze Ranger uitpakt. Daaronder zitten op een stoer verbreed spoor (+ 4 cm) grote 21-duims velgen met laagprofielbanden (tenminste: laag voor een pick-up, in maatje 275/45).
Ducktail
Het specifieke radiatorrooster met honingraatmotief springt meteen in het oog. Maar als je het ons vraagt, toont de Ranger MS-RT vooral achteraan zijn unieke karakter. Bovenop de laadbak ging onze aandacht namelijk meteen naar de kleine ducktail-spoiler die, bijna zoals op de eerste Porsche 911 Carrera RS 2.7, het silhouet een unieke look geeft. Laten we wel wezen: veel verder dan dat gaat de vergelijking met die iconische Porsche niet, maar het toont wel aan hoe MS-RT zich letterlijk van snuit tot staart over deze Ranger heeft gebogen.
Naast die grondige restyling geeft MS-RT de Ranger ook een met 4 cm verlaagde ophanging mee. Dat laat nog altijd meer dan genoeg veerweg over (zeker in vergelijking met een ‘gewone’ sportwagen) om bij gelegenheid ook eens een grindwegje te gaan verkennen.
Lager, en zonder treeplanken
Met die lagere ophanging krijgt de pick-up niet alleen een heel eigen stijl, ook de instap verloopt er een stuk makkelijker door. Dat betekent dat ook de zijdelingse treeplanken niet meer nodig waren, en je die dus niet zal terugvinden om te helpen bij het instappen. Nog zo’n klein verschilpuntje vinden we achteraan: van de handige inkepingen in de achterbumper die bij de gewone Ranger helpen om de laadbak te bereiken, is er in de achterbumper van de MS-RT geen spoor meer. Styling en looks nemen bij de MS-RT dus de bovenhand op praktische kantjes.
Beleving Ford Ranger
Zijdelingse steun
Binnenin de Ranger MS-RT hoef je geen compromissen te sluiten! Daar behoudt deze pick-up alle kwaliteiten van de nieuwste generatie van de Ranger, én voegt hij er wat extra uitrusting en smaakvolle blauwe details aan toe om het nóg beter te maken. We glimlachten meteen bij de smaakvolle rechtuit-indicator die in het stuur verwerkt zit, maar werden pas helemaal blij van de sportstoelen met bakken zijdelingse steun. Die zijn heel welkom van zodra je met het mes tussen de tanden bochten te lijf gaat. En reken maar dat je dat zal willen doen van zodra de gelegenheid zich aandient… We vertellen er hieronder alles over!
SYNC 4 en volledige standaarduitrusting
Kijk even doorheen alle blauwe stiksels en de eigen MS-RT badges, en deze stoere pick-up is in de eerste plaats natuurlijk nog altijd een Ranger met dubbele cabine. Dat betekent dat je binnenin dus kan rekenen op veel ruimte en een heel modern dashboard, zeker voor een pick-up! Weet namelijk dat Ford in de nieuwe Ranger koos voor een volledig digitale, instelbare cockpit, inclusief groot (12-duims) centraal display voor het hypermoderne SYNC 4 infotainment. Dat systeem omvat niet alleen alle functies die je in een moderne personenwagen verwacht (draadloze Apple CarPlay en Android Auto, over-the-air updates enzovoort…), maar ook enkele handigheidjes die specifiek op een pick-up zijn bedacht. Zo is er gezorgd voor externe verlichtingszones, waarmee je via het scherm met afzonderlijke lampen de omgeving rond de auto kan verlichten in het donker. En de knappe 360° camera zal heel welkom zijn wanneer je de 5,35 m lange mastodont in een nipte parkeerplaats wil mikken. Dat “kleine detail” zal je er bij stadsgebruik trouwens het vaakst aan herinneren dat je met een pick-up onderweg bent, en niet met een gewone personenwagen…