Als hoogtepunt op de Citroën-stand tijdens de ‘Mondial de Paris 2024’ trekt de Citroën C5 Aircross niet alleen de aandacht met zijn flashy kleurtje, maar ook met zijn gespierde koetswerkdesign! Onder dat koetswerk zit het STLA Medium ‘multi-energieplatform’ van Stellantis, dat ook dienst doet voor zijn neefjes, de Peugeot 3008 en Opel Grandland. Deze concept car is de voorbode van de tweede generatie van de C5 Aircross gezins-SUV bij Citroën.

Advertentie
Advertentie

+ 15 cm, maar nog steeds een 5-zitter

Met zijn lengte die oploopt tot 4,65 m (exact evenveel als de nieuwe Opel Grandland), is deze concept car 15 cm langer dan de huidige C5 Aircross. Hij wordt anderzijds wel lager (1,66 meter tegen 1,69 in de huidige versie) en pakt uit met sportievere proporties. Maar ook al neemt hij met zijn lengte van 4,54 meter afstand van zijn Peugeot-neef, de 3008, blijft de Citroën gewoon een vijfzitter. En dat in tegenstelling tot die andere Peugeot-neef, de 5008 (4,79 meter), en zijn kleine broertje, de C3 Aircross, die nochtans een stuk compacter is.

Advertentie
Advertentie

Elektrische C5 Aircross

Terwijl de nieuwe Citroën C3 en Citroën C3 Aircross ook verkrijgbaar zijn in verschillende aandrijfversies, worden ze gebouwd op het ‘Smart Car’-platform van Stellantis. Deze C5 Aircross Concept bereidt dan ook de komst voor van het nieuwe STLA-Medium platform van de groep bij Citroën. Dit multi-energieplatform zorgt ervoor dat er een brede keuze zal zijn onder de motorkap van de toekomstige gezins-SUV van het het Franse merk: (micro-hybride) verbrandingsmotoren, hybride aandrijflijnen en ook 100% elektrische varianten.

Lounge-sfeertje, maar dat blijft nog geheim

Citroën zegt dat de concept car een “wellness”-interieur heeft met een “lounge-sfeer”, maar dat kunnen we nog niet meteen zelf ontdekken. Het Franse merk belooft om het interieur en “andere innovaties” op een later tijdstip te tonen en houdt die elementen dus nog geheim. Afspraak in 2025...

Advertentie
Advertentie