Nu de Fiesta op pensioen is en de Focus spoedig volgt, is er een ietwat vreemde situatie ontstaan: de goedkoopste nieuwe Ford in het gamma van 2024 is de Tourneo Courier, de kleinste ludospace van het merk. Een bijzonder praktisch model voor gezinnen, mensen met omvangrijke hobby’s of gewoon grote honden. Met een vanafprijs van 24.805 euro is hij zelfs meer dan 4.000 euro goedkoper dan de Puma! Maar hoeveel kost een correct uitgeruste Ford Tourneo Courier met de opties inbegrepen?
In de configurator van de Ford Tourneo Courier moet je om te beginnen een uitrustingsniveau kiezen. Er zijn drie opties: Trend (vanaf 24.805 euro), Titanium (vanaf 26.801,50 euro) of Active (28.250 euro). De basisuitrusting van de kleine bestelbreak is al redelijk: manuele airco, neer- en opklapbare achterzetels, een Sync 4-infotainmentsysteem met Apple CarPlay/Android Auto, cruise control, parkeersensoren achteraan en meer.
De Titanium voegt echter nog enkele begeerlijke opties toe: elektrische ruiten achteraan, een regensensor, automatische airco, parkeersensoren vooraan, een achteruitrijcamera, lichtmetalen velgen, een draadloos opbergvak voor je smartphone en keyless go. De Active moet het vooral hebben van zijn stoerdere look met donkere accenten, adaptive cruise control en een ingebouwde navigatie. Dan lijkt ons de Titanium de gulden middenweg!
EcoBoost of niets, later ook elektrisch
Qua motoren mag je alles kiezen van Ford, zolang het een 1.0 EcoBoost-driecilinder is van 125 pk. Binnenkort volgt ook nog de volledig elektrische E-Tourneo Courier. De benzinemotor laat wel de keuze tussen een manuele zesbak of een 7-trapsautomaat met dubbele koppeling. Die automatische transmissie vraagt echter een meerprijs van 2.300 euro, en hoewel we de meerwaarde snappen voor heel wat mensen, houden wij liever wat budget over voor de uitrusting.
Te beginnen met de kleur… of niet, want Ford biedt niet enkel ‘Frozen White’ aan zonder meerprijs, maar ook ‘Cactus Gray’, een lichtgrijze kleur met een vleugje pastelgroen erin verwerkt! Het geeft de Tourneo Courier een moderne uitstraling, al kan je ook 605 euro uitgeven voor een van de vijf metaalkleuren naar keuze (zilver, zwart, groen, rood of blauw). De interieurbekleding mogen we niet kiezen: de Titanium wordt altijd geleverd met grijze stoffen zetels.
Betaalbare opties
Dan komen we aan het laatste hoofdstuk van de configurator: de losse opties. 17-inch lichtmetalen velgen kosten 363 euro extra, maar de 16-inchers vinden we er al niet slecht uitzien. Het ruimtebesparend reservewiel van 121 euro vinden we wel de moeite. Het Driver Assist Pack (1.089 euro) voegt adaptive cruise control, een dodehoekmonitor, elektrisch inklapbare spiegels en een uitgebreide botspreventie toe, maar wij zijn van de oude stempel en beperkten het aantal piepjes het liefst tot een minimum - al zullen heel wat andere bestuurders (en verzekeraars) daar ongetwijfeld anders over denken.
Wel op ons verlanglijstje: LED-dagrijverlichting (242 euro), een vaste trekhaak (426,50 euro) die tot 1.000 kilo mag trekken en het Winter Pack (459,80 euro) met een verwarmde voorruit, zetel- en stuurverwarming.
Nog steeds goedkoper dan de Puma
Daarmee komt de totale catalogusprijs van ‘onze’ Ford Tourneo Courier op 28.047,80 euro. Nog steeds zo’n 1.000 goedkoper dan de goedkoopste Puma, dus! Qua waar voor het geld kan dat tellen. Is de Tourneo Courier daarmee een van de meest interessante nieuwe auto’s op de markt vandaag?