Al jaren geleden kondigde de Waalse overheid de komst aan van een grote lage-emissiezone (LEZ), met als doel de meest vervuilende voertuigen geleidelijk van de weg halen om de CO2- en fijnstofuitstoot te verminderen en de luchtkwaliteit te verbeteren. Na een eerste uitstel zou deze LEZ op 1 januari 2025 van kracht moeten worden, met een geleidelijk verbod op voertuigen gaande van Euronorm 1 tot Euro 6 tegen 2030. Behalve dat de dat de uitvoerende arresten voor deze maatregel nooit zijn gepubliceerd... en dat lijkt ook niet meer te gebeuren!
Op 24 april heeft de Commissie Leefmilieu van het Waalse parlement namelijk een ontwerpbesluit goedgekeurd dat het LEZ-project intrekt. Een wettekst die vervolgens werd goedgekeurd door alle Waalse parlementsleden tijdens de plenaire zitting op 26 april.
Onevenredig en afstraffend
Terwijl een groot deel van Europa bezig is met het opzetten van LEZ's over quasi het hele grondgebied, maakt Wallonië dus rechtsomkeer enkele dagen nadat Brussel, onder druk van de PS, besloot om het verbod op Euro 5-dieselwagens op het hoofdstedelijk grondgebied in vraag te stellen. Waals minister van Leefmilieu Céline Tellier (Ecolo) verklaart deze ommekeer door te zeggen dat deze maatregel "onevenredig, moeilijk toepasbaar op een uitgestrekt en divers gebied als Wallonië en vooral weinig effectief is om de luchtkwaliteit echt te verbeteren." Dit zou veel mensen straffen die in landelijke gebieden wonen en die niet in staat zijn om een nieuwe, minder vervuilende wagen te kopen.
Wallonië in het vizier van Europa?
Het lijkt er dus op dat het Waals Gewest nogmaals niet de middelen heeft om zijn ambities waar te maken. Om de Waalse bevolking aan te moedigen om voor schonere wagens te kiezen, zouden er dus financiële stimuleringsmaatregelen nodig zijn, zoals in Vlaanderen al het geval is met de premie van 5.000 euro bij aanschaf van een nieuwe elektrische wagen. Behalve dat de Waalse schatkisten leeg zijn en dat we op de vooravond van de verkiezingen staan... De overheid in het zuiden van het land heeft dus besloten om op te geven, zelfs als dat burgers frustreert die al in een nieuwe wagen hebben geïnvesteerd om te voldoen aan regels die uiteindelijk niet zullen worden toegepast. Hiermee komt het Waalse Gewest ook op gespannen voet met zijn buren, die ambitieuzere maatregelen hebben genomen.