In 2007 was Artega een nieuwe naam in de sportwagenbusiness. Zijn debuut was opmerkelijk, met een conceptcar van een kleine sportwagen. Een jaar later, op het salon van Genève in 2008, werd het productiemodel gepresenteerd. De oprichter, Klaus Dieter Frers, die ook aan het hoofd van een bedrijf voor auto-accessoires stond, wilde een licht en krachtig model ontwerpen. De Duitser was mee met de groene beweging: enkele maanden later gaf hij aan na te denken over een elektrische auto op zonne-energie.
Henrik Fisker
Hij schakelde Henrik Fisker in, die naast zijn eigen Fisker Karma ook de Aston Martin V8 Vantage had getekend. Klaus wilde zijn model voorzien van de 3,6 liter grote V6 uit de Volkswagen Passat R36. Die atmosferische motor ontwikkelde 300 pk en 350 Nm. Interessante cijfers, maar misschien te weinig voor een sportauto uit het derde millennium? De Artega compenseerde dat door een gewicht van amper 1,1 ton. Dat lukte dankzij een structuur uit aluminium en een koetswerk uit koolstofvezel.
Overtuigend
De auto kon op de weg overtuigen met een evenwichtig weggedrag en sterke prestaties: 0-100 km/u in 4,8 seconden en een topsnelheid van 270 km/u. De DSG-versnellingsbak reeg de versnellingen snel aan elkaar, de V6 was gespierd en zong toonvast, en het weggedrag was gebalanceerd. Alles klonk veelbelovend, maar de constructeur besliste de productie te beperken tot 500 exemplaren per jaar.
Slechte timing
Maar wie 2008 zegt, zegt natuurlijk financiële crisis. De tijdsgeest zat niet mee voor sportwagens en daar leed de Artega onder. De investeringen wogen op de financiën en het bedrijf moest de kelk tot op de bodem ledigen. Tot er een Mexicaanse investeerder op het toneel verscheen. In 2011 werden de eerste exemplaren geleverd en begon de productie, maar het tempo lag niet hoog genoeg. De Mexicanen trokken zich terug, Artega ging in vereffening en in 2012 was het afgelopen voor de Artega GT.
Toch lijkt niet alles verloren: op het salon van Genève in 2017 verscheen er een prototype “Scalo”, met ontwerp van Touring. Herrijst de feniks uit zijn as?
Vandaag
Officiële productiecijfers zijn onmogelijk te achterhalen. Er lijken niet meer dan 100 exemplaren geproduceerd te zijn. Een tweedehandsexemplaar vinden is niet zo moeilijk, maar je moet wellicht uitwijken naar Duitsland. Een tweedehandse Artega GT kost ongeveer € 55.000. Het merendeel heeft trouwens amper gereden…