De Dyna’s maken allemaal gebruik van een chassis dat vergelijkbaar is met dat van de Sportster, maar dan wel met een zware Twin Cam 96, en een licht geëvolueerde versnellingsbak. Verder is er het voorvork in een hoek van 34 graden, de zwartgelakte 21 duim velg met 80/90 band vooraan, een wielbasis van 1715 mm, een achterband van 180/60x17, een zadelhoogte van 680 mm, een op het spatbord gemonteerde “zadeltje” voor een eventueel bereidwillige passagier, en ver naar voor geschoven pedalen die het comfort niet echt ten goede komen.

De mythe

Plaatsnemen achter het stuur van een Harley is altijd een beetje een emotioneel moment, en deze Dyna is daar geen uitzondering op. Alle modellen hebben hun eigen look, en die Easy Rider sfeer rondom de Wide Glide wordt hier extra in de verf gezet door de beperkte “Flame” editie. Wij zijn fan van de minimalistische koplamp, het sober dashboard tussen de vlammen op de brandstoftank, het zadel dat op de batterij berust, zijn sissybar, de afwerking van het motorblok met zwarte lak en chroom … Harley’s hebben die unieke capaciteit om je aan het dromen te zetten over de wildste verhalen, zoals er maar weinig andere voertuigen dat kunnen, en een ritje maken met een Harley is altijd een belevenis.

Road 66

Bij dit model is het aangewezen om volop te genieten van het alom beschikbare koppel van deze zware twin, en dat vanaf de laagste toerentallen. Kilometers vreten op een rustig maar stevig ritme, daar is dit model voor gemaakt. U moet er wel rekening mee houden dat door de architectuur van dit model het niet uitgesloten is dat nu en dan de uitlaat tegen de grond aansleept bij het bochtenwerk. Maar dat neemt niet weg dat deze Wide Glide over een gezonde en geruststellende wegligging beschikt. Eigenlijk is er op de wegligging niets aan te merken, hanteerbaarheid, remmen, op koers blijven, alles draagt bij tot het plezier om met deze mooie en doeltreffende “Chopper” de baan op te gaan!.

Niet alles is rooskleurig

Uiteraard is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. Zowat iedereen zal meteen last hebben van de storende toeter, de plaatsing van de luchtfilter, de te ver naar voren geschoven pedalen en het feit dat enkel een moedige passagier, die wel heel veel van de piloot of de “biker spirit” moet houden, met plezier en comfortabel een ritje kan maken op wat een zadel zou moeten zijn. De Wide Glide kost 14.995 €, maar voor de “Flame” afwerking, dat dit model echt exclusief maakt, moet U 725 € extra neertellen …