De R&D-medewerkers van Hyundai-Kia lijken even geobsedeerd te zijn met wielen. Na een paar weken geleden een nieuw aandrijfconcept voor te stellen met het Uni Wheel, waarbij de transmissie van een elektromotor rechtstreeks in de wielholte wordt geplaatst, komt het Koreaanse concern nu met een innovatieve oplossing voor sneeuwkettingen. In plaats van ze steeds in je koffer te moeten meenemen in besneeuwde en/of bergachtige gebieden, en ze dan in de kou langs de weg op je wielen te moeten plaatsen, zou Hyundai-Kia dat liever met een druk op de knop zien gebeuren. Maar hoe dan?
Geheugenmetaal in de banden
Het antwoord zit hem in geheugenmetaal. Dat zijn verschillende soorten legeringen die kunnen terugkeren naar hun originele vorm wanneer ze verwarmd worden. Hyundai-Kia wil dit type materiaal gebruiken voor sneeuwkettingen die in groeven van de banden zitten verwerkt. Met een druk op de knop wordt er een elektrisch signaal doorgegeven aan de wielen, waardoor de sneeuwkettingen naar buiten worden geduwd. Ben je weer uit de benarde situatie, dan kunnen de sneeuwkettingen simpelweg teruggevouwen worden en heb je weer de beschikking over ‘gewone’ banden.
Massaproductie op komst?
Volgens Hyundai-Kia bespaart dit tijd en zorgt het ook voor meer veiligheid als je verrast wordt door zware sneeuwval. Ook zal je met deze technologie nooit je sneeuwkettingen vergeten meenemen. De Koreanen spreken ook over een extra herinnering wanneer je banden versleten zijn, want dan komen de sneeuwkettingen ook in normale omstandigheden boven water.
Maar dit is niet zomaar een showcase van innovatieve technologie, Hyundai en Kia hebben het patent ingediend in Zuid-Korea en de VS en zijn werkelijk van plan om deze technologie in massaproductie te nemen. Al hangt de definitieve beslissing nog af van de verdere ontwikkeling van de technologie, en of ze de diverse praktijktests zal doorstaan. Krijgen we dan, naast het ‘3PMSF’-label voor winterbanden en het ‘M+S’-label voor offroadbanden, nog een nieuwe categorie voor ‘sneeuwkettingbanden’?