De Hyundai i30 heeft Europese genen. Hij wordt gebouwd in Nosovice, in Tsjechië. En het model werd ook getekend in Europa. Nu niet in Milaan, maar wel in Rüsselsheim, Duitsland. Daar zit het Europese hoofdkwartier van Hyundai, een afdeling die ook instond voor de chassisafstelling van de i30. Om maar te zeggen dat deze Koreaanse auto nauw aansluit bij de verwachtingen van de Europese klanten, en bij de benchmarks van het segment...

Hyundai i30, sobere stijl

De Hyundai i30 en neefje Kia Ceed hebben duidelijk de VW Golf als belangrijkste doelwit. De huidige i30 (de derde generatie) werd gelanceerd in 2017 en kreeg een kleine facelift in 2020. Qua design heeft Hyundai geen revolutie ontketend... Het model heeft sobere lijnen en valt nooit op. De constructeur heeft ongetwijfeld gedacht dat een opvallend design niet samengaat met een auto die een groot publiek moet aanspreken.

Om meer persoonlijkheid te geven aan de i30, kan je echter wel kiezen voor het sportieve ’N Line’-pakket. Die krijgt onder meer een specifieke achterbumper met een grote ‘diffusor’ en dubbele verchroomde uitlaatpijpen. Deze versie krijgt ook unieke 17- of 18-inch velgen en sportzetels vooraan. De sportieve i30 N krijgt dan weer een volledig andere bodykit, die hem een echte hitsige GTI-look geeft. Merk op dat naast deze 5-deurs, de i30 ook bestaat als break (Wagon) en als vierdeurscoupé (Fastback).

Ouderwetse cockpit

Geen enorme displays in de Hyundai i30. De bestuurderspost is niet de meest moderne, maar alles is goed afleesbaar en de ergonomie is verzorgd. Sinds de facelift van 2020 heeft de i30 een digitaal instrumentenpaneel van 7 inch en een nieuw centraal aanraakscherm van 10,25 inch, waarmee je het multimediasysteem en de geconnecteerde navigatie bedient, met LIVE-services van TomTom, waardoor je in realtime informatie kan ontvangen over het weer, het verkeer en snelheidscontroles, maar je kan ook gewoon online adressen opzoeken. Het systeem beschikt sinds de facelift ook over draadloze of bedrade Android Auto en Apple CarPlay. Een inductielader voor smartphones staat ook op het menu. Alles werkt vlot en efficiënt.

Goed gebouwd, maar veel plastic

Een lichte teleurstelling wanneer je aan boord kruipt van de i30: het dashboard en de deurpanelen zijn bekleed met harde kunststoffen, die een pak minder chic ogen dan de zachte materialen bij de duurdere Europese concurrentie. Het is dus geen lust voor het oog, maar het interieur is wel stevig gebouwd.

Niet de ruimste

Achteraan is de binnenruimte correct, zonder meer. De zijdelingse passagiers vinden genoeg plek, maar zoals wel vaker is de centrale zitplaats smal en is de rugleuning te hard. De koffer is groot genoeg (357 liter met de achterbank rechtop), al is dat 20 liter minder dan in een Golf of 10 liter minder dan in de Opel Astra en Peugeot 308. De achterbank is in twee delen neerklapbaar (60/40), wat een vlakke laadvloer oplevert.



Enkel op benzine

Hoewel de i30 ook met een dieselmotor te krijgen was bij zijn lancering, is het model voortaan enkel nog maar te bestellen op benzine (met een milde hybridisatie op 48 V). Je hebt slechts twee keuzes: een 1.0 turbo van 120 pk met drie cilinders, of een 1.5 turbo van 159 pk met 4 cilinders. Geen zelfladende of plug-inhybride te vinden.

De 1.0 T-GDi-driecilinder als instapmotor is een goede keuze: hij verbluft niet met zijn prestaties, maar het is wel een soepele en dus aangename motor voor dagelijks gebruik. De manuele versnellingsbak heeft 6 versnellingen, maar de bediening is wat onhandig. We geven de voorkeur aan de optionele robotbak met dubbele koppeling en 7 verzetten.

Sportieve i30 N!

Naast de twee ‘gewone’ benzinemotoren, krijgt de sportieve N-versie een 2.0 turbo die tot 280 pk is opgevoerd en gekoppeld wordt aan een manuele zesbak of een robotbak met 8 versnellingen, die de sprint van 0 tot 100 km/u nog wat sneller doet verlopen (5,4 seconden tegenover 5,9). Deze i20 N heeft een sterk karakter, zowel mechanisch als qua wegligging (met een sperdifferentieel tussen de aangedreven voorwielen en grote remschijven). De prijs/prestatieverhouding is uitstekend (vanaf 39.299 euro), maar het model is enkel nog maar beschikbaar in een beperkte oplage van 150 exemplaren.



Europees chassis

We hebben het al vermeld: de chassisafstelling van de i30 werd uitgevoerd door het Duitse ontwikkelingscentrum van het merk, om een Europees weggedrag te bekomen. En de missie is geslaagd: de ophanging houdt het koetswerk mooi onder controle en verliest zijn homogeniteit niet in hobbelige bochten, terwijl de besturing direct en consistent is. Een stevige en geruststellende wegligging, dus. Maar deze Hyundai is ook comfortabel: de demping absorbeert het gros van de oneffenheden op een efficiënte manier. Het compromis tussen comfort en wegligging is dus goed geregeld.

Prijs Hyundai i30 

De prijs van deze i30 (die eerlijk gezegd ook al wat ouder is dan zijn concurrenten) blijft een pak lager dan bij de Europese referenties, die niet voor minder dan 27.500 euro te vinden zijn (Opel Astra), of zelfs 30.000 euro (VW Golf/Peugeot 308). De Hyundai i30 biedt dezelfde prestaties voor een vanafprijs van 23.149 euro. De basisversie Air is echter vrij kaal, wij zouden eerder kiezen voor het tweede afwerkingsniveau Twist (vanaf 25.149 euro) of het derde niveau Techno (vanaf 27.149 euro), dat rijkelijker is uitgerust. Zoals wel vaker bij Aziatische constructeurs, hangt de uitrusting volledig af van de gekozen uitvoering. Het model is dus in menu’s samen te stellen, en niet à la carte, met een beperkt aantal losse opties.

In ieder geval heb je een interessante prijs/uitrusting/prestatieverhouding. En het merk scoort steeds goed qua betrouwbaarheid, met ook nog een garantie van 5 jaar zonder kilometerbeperking. De restwaarde ligt echter ook een stuk lager dan bij de Europese referenties binnen het segment.



Ons verdict

Hyundai is in zijn missie geslaagd: sinds zijn lancering heeft deze compacte Koreaan prestaties die heel dicht in de buurt komen van de Europese modellen waarop hij is gebaseerd. Vandaag is het model niet zo jong meer, wat te zien is aan het design en aan het interieur, maar de i30 blijft een rationele keuze, met een uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding. De grootste kritiek die je kan geven, is dat het model wat persoonlijkheid mist. Het is dan ook eerder een volger dan een leider.