Na de compacte berline ID.3 heeft Volkswagen zich gestort op de elektrische SUV’s met deze ID.4, die in 2021 op de markt kwam. Hij deelt zijn technische basis met de Skoda Enyaq en de Audi Q4 e-tron, maar schenkt zijn skelet ook aan de elektrische Ford Explorer. En deze VW bestaat ook als coupé met hoge pootjes, de ID.5.

ID-stijl

Met zijn lengte van 4,58 m is de ID.4 iets groter dan een Tiguan. Zoals de andere elektrische ID-modellen van het merk, heeft dit exemplaar een heel andere look dan de rest van het VW-gamma, om het nieuwe tijdperk en de ‘schone’ aandrijflijn te markeren. Een ronde look, die niet erg gespierd oogt. Je zou hem zelfs kunnen omschrijven als een Playmobil-wagen. Natuurlijk valt er over smaak niet te twisten, maar er is ook nog de wat sportievere ID.5, die dankzij zijn gunstigere stroomlijn ook een fractie verder kan rijden op een laadbeurt...



Alles via het scherm

Aan boord vinden we de aankleding van de ID.3 terug: een moderne sfeer met praktische en verzorgde details. Vooral de lange ‘opbergtunnel’ tussen de voorzetels is handig. De ergonomie is echter niet wat het ooit geweest is: elke instelling verloopt via een menu in het centrale aanraakscherm (van 10 of 12 inch) of via aanraakgevoelige toetsen die niet erg gemakkelijk zijn in gebruik. Nog een minpunt: het interieur is bekleed met heel wat harde plastics, die er ook niet erg mooi uitzien. Op dit prijsniveau zou dat niet mogen.

De connectiviteit is wel verzorgd en werkt efficiënt, met onder meer Apple CarPlay en Android Auto met of zonder kabel. De ID.4 is optioneel ook uitgerust met een head-up display, dat verschillende virtuele elementen projecteert op de voorruit, zoals pijlen die de richting van de navigatie aangeven. Merk op dat, net als heel wat andere moderne wagens, de Volkswagen ID.4 enkel nog maar USB-C-poorten heeft om apparaten aan te sluiten of op te laden. Je hebt dus een adapter of een nieuwe kabel nodig voor oudere toestellen.



Royale zitruimte achterin

De voorzetels zijn comfortabel en zijn voorzien van een neerklapbare armsteun, wat comfortabel is voor lange rijzen. Achteraan is de ID.4 zelfs zeer ruim, met een royale beenruimte! Maar zoals wel vaker in auto’s van dit formaat, wordt de centrale zitplaats achterin opgeofferd, met een harde zitting en een te smalle ruimte om comfortabel te zitten als volwassene. Ook jammer dat de ID.4 geen verschuifbare achterbank kreeg, wat de binnenruimte achterin wat meer moduleerbaar zou maken. Dat gezegd zijnde, is de koffer ook erg groot – hoewel neefje Skoda Enyaq het nog wat beter doet op dit vlak...



Twee batterijen, vijf vermogens

Om deze elektrische SUV aan te drijven, laat VW de keuze tussen twee batterijen: eentje van 52 kWh netto of eentje van 77 kWh. Die eerste is enkel beschikbaar met achterwielaandrijving dankzij een motor op de achteras van 170 pk (maximum 361 km aan WLTP-rijbereik). De grotere batterij is dan weer te krijgen met achterwielaandrijving (174 of 204 pk, max. 532 km) of met twee motoren en vierwielaandrijving (265 pk of 299 pk als sportieve GTX, maximum 514 of 510 km rijbereik).

Mooi rijbereik

In de praktijk lijkt de versie met 204 pk en achterwielaandrijving met de grote batterij (vanaf 53.830 euro) ons de betere keus. We haalden een gemiddeld verbruik van 17,6 kWh/100 km op een gemengd parcours (zachte rechtervoet, een temperatuur van 15-20°C zonder airco of verwarming met 2/3 stadsverkeer en 1/3 snelweg). Dat zou een reëel rijbereik van 435 km moeten opleveren. Een actieradius die zeker volstaat bij dagelijks gebruik, ook als het verbruik wat toeneemt in de winter. Ook op de snelweg blijft het acceptabel, waar de dorst toeneemt tot zo’n 20 kWh/100 km bij 115-120 km/u, wat een rijbereik oplevert van zo’n 385 km.

De kleine batterij heeft een ingebouwde eenfasige lader van slechts 7,2 kW (volledig opladen duurt zo’n 8 uur) en haalt maar 50 kW bij een snellader (volledig opgeladen in ongeveer een uur). De grotere batterij is sneller op te laden, met een interne driefasige lader van 11 kW (7u30 om volledig op te laden) en tot 135 kW aan een DC-snellader (laadtijd van zo’n 40 minuten).

Zwaar, maar evenwichtig

De ID.4 weegt tussen de 2 en de 2,2 ton afhankelijk van de versie, maar het chassis blijft in balans in de bochten dankzij zijn achterwielaangedreven architectuur met de motor achterin. Er is geen risico op stunt- en vliegwerk: de elektronische stabiliteitscontrole voorkomt elke slippartij op een nat wegdek. Ook het ophangingscomfort krijgt goede punten: de ID.4 absorbeert de meeste oneffenheden op een zachte manier, zelfs uitgerust met grote 21-inch velgen.

Prijs Volkswagen ID.4

De prijzen van de Volkswagen ID.4 beginnen in België vanaf 46.260 euro met de kleine batterij van 52 kWh, of bij 52.080 euro met de grote batterij van 77 kWh. Dat is goedkoper dan de technisch gelijke Skoda Enyaq, maar die laatste heeft iets betere laadvoorzieningen.

De basisuitrusting van de VW ID.4 is al zeer redelijk, met onder meer een GPS, een achteruitrijcamera en verwarmde voorzetels, 18-inch lichtmetalen velgen en adaptive cruise control. Maar ter vergelijking: de Tesla Model Y heeft een basisprijs van 46.990 euro, met een rijkelijke uitrusting en een even grote batterij, hoewel hij minder stroom verbruikt en twee keer krachtiger is (347 pk)...



Ons verdict

De ID.4 is een goede elektrische gezinswagen: hij is ruim, aangenaam om mee te rijden en biedt een mooie autonomie. En dat alles voor een prijs die perfect in het gemiddelde valt van zijn klasse. Maar een Tesla Model Y biedt meer voor minder geld...