Hyundai, een pionier op het gebied van waterstof, gelooft sterk in deze energiedrager. Het nieuwste resultaat van dit geloof is deze nieuwe conceptcar, aangedreven door een brandstofcel. Hij krijgt de naam Initium, wat "begin" of "eerste" betekent in het Latijn, en introduceert meteen enkele vernieuwingen binnen het Zuid-Koreaanse merk.

Advertentie
Advertentie

Met het Initium-concept geeft Hyundai ons een voorproefje van zijn nieuwe designtaal. Dit uiterlijk heeft het merk "Art of Steel" genoemd. Dit betekent vooral dat de nieuwe modellen van de Zuid-Koreaanse constructeur robuuster, hoekiger, strakker en meer avontuurlijk georiënteerd zullen zijn, zoals de nieuwe Santa Fe. Ook de XRT-varianten van de Ioniq 5 en Tucson volgen dit stoere ontwerp, al zijn die jammer genoeg enkel in de Verenigde Staten verkrijgbaar.

Advertentie
Advertentie

150 kW (204 pk), meer dan 650 km bereik en een speciale waterstofrouteplanner

Dankzij een brandstofcel in plaats van een zware batterij, biedt Hyundai's Initium-concept een bereik van meer dan 650 km en kan hij bovendien in slechts enkele minuten volledig worden bijgetankt! De elektrische aandrijflijn levert een maximaal vermogen van 150 kW (204 pk). Hyundai heeft ook een speciale routeplanner ontwikkeld voor waterstofauto's. Net zoals de GPS van een elektrische wagen berekent deze de optimale route en houdt daarbij rekening met alle noodzakelijke pitstops om zonder zorgen de eindbestemming te bereiken. Alleen worden de snellaadpunten hier vervangen door waterstofstations. Er is dus geen aparte app meer nodig; de auto regelt alles zelf, inclusief de controle of het station in werking is, het aantal wachtende auto’s en dus de mogelijkheid om er te tanken. En als kers op de taart is de Initium ook uitgerust met een V2L-functie. De Initium is dan ook eerst en vooral een elektrische SUV, gewoon eentje zonder een grote batterij.

Een productieversie in 2025!

Maar Hyundai onthult dit concept niet alleen om zijn toekomstig design en waterstofvisie te tonen. De Zuid-Koreaanse constructeur presenteert de Initium vooral omdat er volgend jaar een productieversie van verschijnt! Hiermee wordt Hyundai mogelijk de eerste constructeur met twee waterstofmodellen in zijn gamma. Tenzij de Initium uiteindelijk wordt hernoemd tot Nexo of simpelweg de huidige Nexo vervangt… Het antwoord krijgen we in 2025.

Advertentie
Advertentie