Heb jij ook al eens een plan bedacht om de wereld te verbeteren samen met je vrienden aan de toog? Een plan dat ongetwijfeld tot niets zou leiden de volgende ochtend... behalve misschien een houten kop! Maar als je een bloeiend bedrijf in je portefeuille hebt zitten, kan het resultaat van deze hersenspinsels heel anders zijn. Daarvan is deze Ineos Grenadier het tastbare bewijs. 

We flitsen terug naar 2017, toen Jim Ratcliffe, CEO van Ineos (het op een na grootste chemiebedrijf ter wereld), beseft dat de automarkt zonder een echte functionele 4x4 zit die ook voldoet aan de moderne eisen. Een soort van kruising tussen de klassieke Land Rover Defender, die op dat moment net op pensioen ging, en zijn moderne en veel meer hightech opvolger. Het idee om een nieuw model vanaf nul te ontwerpen kwam tot Ratcliffe en enkele van zijn vrienden in hun favoriete pub, 'The Grenadier', in het Verenigd Koninkrijk. 

Nog geen 5 jaar later werd de autotak van zijn chemiereus, Ineos Automotive Limited, opgericht. De oude Smart-fabriek in Frankrijk werd overgekocht van Mercedes en... we zitten achter het stuur van de Grenadier, die samen met de specialisten van Magna Steyr is ontwikkeld! Het eerste model in een reeks die ook de Grenadier Quartermaster pick-up zal omvatten, naast een Grenadier op waterstof en ook een elektrische 'baby-Grenadier' die tegen 2026 wordt gelanceerd.

Functionele look

Het is natuurlijk onmogelijk om de uiterlijke gelijkenissen tussen deze Grenadier en de originele Defender te missen. Iets wat ongetwijfeld zal helpen om een deel van het klantenbestand van de iconische Land Rover te lokken... Maar de vorm is ook een gevolg van de functie: zijn kubusvormige profiel maximaliseert de binnenruimte en maakt het gemakkelijker om de uiteinden van het koetswerk in te schatten in het terrein. Zijn korte overhangen en zijn genereuze bodemvrijheid (26,4 cm) leveren uitstekende aan- (35,5°) en afrijhoeken (36,1°) op.

Gereedschapsgordel

Optioneel kan je zelfs kiezen voor een 'gereedschapsgordel', rails die in het midden van de deuren zijn gemonteerd waar je nog accessoires op kan vastmaken, net als een aluminium ladder waarmee je gemakkelijker aan het dak kan.

De Ineos Grenadier is dus perfect geschikt voor professioneel of avontuurlijk gebruik. En hij zit ook vol praktische handigheden, zoals het kleine afsluitbare opbergvak (20 liter) in het hart van het reservewiel dat 'omgekeerd' aan de koffer hangt, of de optionele lier die in de voorbumper zit ingewerkt, achter de nummerplaat.

Aan de andere kant moeten we erop wijzen dat het accessoire dat de luchtinlaat van de motor naar het dak verplaatst, geen echte snorkel is en dus de waaddiepte van de Grenadier niet verhoogt. Het voorkomt alleen dat de Grenadier te veel stof hapt op het terrein. Maar dat gezegd zijnde, kan de Grenadier standaard al door 80 cm diepe plassen waden.

3 uitvoeringen

In afwachting van de aanstaande Quartermaster pick-up, bestaat de Grenadier in drie uitvoeringen: een Station Wagon met 5 zitplaatsen, een Utility Wagon met 2 zitplaatsen (lichte vracht op de Belgische markt) of de Utility Wagon met 5 zitplaatsen (die niet in aanmerking komt als lichte vracht in België). Bij ons zal de keuze dus vooral bestaan uit de Station Wagon met 5 comfortabele zitplaatsen, of de fiscaal interessantere Utility Wagon met 2 zitplaatsen. Er worden verschillende uitrustingsniveaus aangeboden (waaronder Fieldmaster en Trialmaster) om de Grenadier chiquer of net functioneler te maken. Maar in ieder geval kan de Grenadier volledig naar smaak worden samengesteld, inclusief stalen of lichtmetalen velgen van 17 of 18 inch.



Goede adelbrieven

Hoe beter je deze Ineos Grenadier leert kennen, hoe meer je je realiseert dat de sprong van Jim Ratcliffe meer is dan zomaar een bevlieging. Een blik op zijn ladderchassis (3,5 mm dik staal met met was gevulde holtes) en op de lijst van betrokken onderaannemers bevestigt dat de Ineos Grenadier serieuze adelbrieven kan voorleggen: zescilinders van BMW, een automatische versnellingsbak van ZF, een Tremec-tussenbak, Brembo-remmen, Recaro-zetels, enzovoort. Het is duidelijk een machine voor en door professionals.

Modern maar sober interieur

Klim je aan boord, dan is de eerste indruk die van een vliegtuigcockpit. De middenconsole en het plafond zitten vol grote knoppen. Die kunnen gemakkelijk worden bediend tijdens het rijden, zelfs met handschoenen. En ze zijn zelfs waterdicht, dus je kan de cabine van de Grenadier zelfs afspoelen indien nodig (er zitten 5 afvoerdoppen in de bodem).



Maar hoewel hij vooral analoog wilt zijn in een digitale wereld, heeft de Grenadier wel nog een tablet van maar liefst 12,3 inch bovenaan de middenconsole. Die vervangt ook de traditionele tellers. Voor de ogen van de bestuurder zit er enkel een klein paneeltje met verklikkerlichtjes. Jammer, want ouderwetse tellers hadden dit eerder ouderwetse interieur perfect afgemaakt volgens ons.

Nog een leuk detail zijn de safari-raampjes boven de voorstoelen. Ze kunnen opengeklapt of zelfs volledig verwijderd worden.

Capabele terreinwagen...

Over de offroadprestaties van de Grenadier kunnen we kort zijn. Met zijn ladderchassis, zijn permanente vierwielaandrijving met standaard vergrendelbaar middendifferentieel, zijn vergrendelbare differentiëlen voor- en achteraan (een optie) en de korte verhoudingen van zijn versnellingsbak geraak je overal. En dat met een ouderwets gevoel van mechanische grip en een uitstekende steun van de Recaro-zetels. Natuurlijk is de Grenadier ook in staat om hard werk te leveren met een trekgewicht tot 3,5 ton, een nuttig laadvermogen tot 871 kg en een gigantische koffer van meer dan 2.000 liter met de achterbank neergeklapt.



… en overtuigende straatauto

Maar wat we ook waarderen, is dat deze ouderwetse terreincapaciteiten geen (grote) impact hebben op het wegcomfort. De Grenadier overtuigt namelijk ook op het asfalt. Natuurlijk biedt zijn stuur weinig feedback door de hoge verhouding (3,85 omwentelingen), wat typisch is voor een offroader. Net als zijn grote draaicirkel van 13,5 m. Maar het rijcomfort is acceptabel, de geluidsisolatie is goed en de prestaties blijven overeind dankzij de motoren van topkwaliteit. De ZF-automaat met 8 versnellingen is vlekkeloos en de zescilinders-in-lijn van BMW hebben voldoende power. 

Het gros van de verkopen zal bij ons voor de 3.0 diesel zijn van 249 pk. Een motor die vooral uitblinkt met zijn koppel van 550 Nm dat al beschikbaar is vanaf 1.250 toeren, en zijn theoretische verbruik van 10,5 l/100 km. De 3 liter-benzinemotor biedt meer vermogen (286 pk en 450 Nm) en een meer prikkelend geluid. Maar zijn dorst is officieel vastgesteld op een gemiddelde van 14,4 l/100 km.

Prijs Ineos Grenadier

Zoals we hebben geleerd, is de Ineos Grenadier een capabele en kwalitatieve terreinwagen. Reken dus niet op een bodemprijs. De bedrijfsversie met 2 zitplaatsen wordt aangeboden vanaf 67.000 euro. Reken op 76.500 euro voor de meer luxueuze Station Wagon met 5 zitplaatsen. In ieder geval worden de benzine- en dieselmotoren aan dezelfde prijs aangeboden. Ter vergelijking: de Land Rover Defender 110 met zijn dieselmotor van 250 pk start bij 72.670 euro. Voor een 5-deurs Toyota Land Cruiser met een 204 pk sterke dieselmotor betaal je 66.130 euro.

Ons verdict

De gok die voortkwam uit een discussie in de pub 'The Grenadier' is geslaagd: de terreinwagen van Ineos mengt klassiek en modern op een verfijnde manier. Daarmee kan hij de puristen en professionals tevreden stellen, terwijl hij toch tegemoet komt aan de moderne wensen door hem comfortabel te maken voor dagelijks gebruik.

?