Al 50 jaar lang toont Giorgietto Giugiaro, en zijn bedrijf Italdesign, zijn talent aan als designer in de automobielindustrie. Toegegeven, veel heeft hij niet voor Ferrari gewerkt, maar voor zijn vijftigste verjaardag kreeg hij het aanbod om een Ferrari 612 in een nieuw kleedje te steken. De GG50, dat hiervan het resultaat is, wordt momenteel in Tokyo voorgesteld. Minder dan een jaar Met de zegen van de Italiaanse constructeur heeft Giugiaro dus gewerkt op basis van een 612 om ons dit unieke model aan te bieden. Eigenlijk was het op het autosalon van Parijs in 2004 dat Giorgietto zijn project aan Luca di Montezemolo, de grote baas van Ferrari, voorstelde. Hij kreeg er van hem ook het groen licht voor. Het ontwerp werd door de technische directie van Ferrari volledig nagezien en gecontroleerd. Dit waagstuk bestond er uit om een compacte 612 te verwezenlijken en de designer volledig vrijuit te laten gaan, op voorwaarde dat het model de ziel van een echte Ferrari kon behouden en zijn traditioneel streven naar perfectie. Het project werd begin Februari 2005 concreet opgestart… Van de 612 tot de GG50 De GG50 verliest 9 cm wat de lengte betreft en komt uit op 4.81 cm lang, de wielbasis van 2.95 m blijft echter behouden. Vooraal achteraan verliest de Ferrari de meeste centimeters (zeven) maar houdt er een aerodynamisch profiel aan over. Giugiaro herdacht ook de plaatsing van de brandstoftank. In de 612 staat die verticaal achter de achterzetels. In de GG50 zit de 95 liter tank volledig verwerkt onder de kofferruimte. Deze nieuwe plaats laat, uiteindelijk, plaats voor wat meer koffer met een volume van 270 liter tegenover de 240 liter in de Scaglietti. Sterker nog, Giugiaro heeft neerklapbare achterzetels in deze originele Ferrari laten plaatsen, dit maakt ruimte voor 500 liter laadruimte. Het is duidelijk dat de architectuur en organisatie van de achterzijde volledig werd herzien om deze wijzigingen toe te laten, dit betreft ook de ophanging. Design Giugiaro heeft zodanig zijn stempel op deze GG50 gezet dat hij nog nauwelijks op de 612 lijkt. De flanken en koplampen krijgen een volledige nieuwe look. De radiatorrooster van de 612 is wel herkenbaar. We merken ook op dat een volledig glazen dak wordt gebruikt. Achteraan vinden we een dubbele zwarte uitlaat terug en LED achterlichten. In het met beige leder afgewerkte interieur heeft Italdesign ook het dashboard herschikt. Ze hebben zich gebaseerd op de F1 versnellingsbak en de paddleshifts, wel wordt hier de rechter hand minder gebruikt om van versnelling te veranderen. Dit laat dus wat meer plaats om de bedieningen die we normaal met de linker hand bedienen, zoals de lichten, rechts te plaatsen. Net zoals de voortaan elektrische handrem. Bridgestone Eindelijk weten wat de nauwe band tussen Ferrari en Bridgestone inhoud. Niet verbazend dus dat we de banden van deze constructeur op dit concept terugvinden: 245 35 ZR 20 vooraan en 305 35 ZR 20 achteraan. Meer nog, de GG50 zal deel uitmaken van de marketingcampagne van Bridgestone.

Bron : Ferrari & Italdesign