Het principe van een rijbewijs dat stapsgewijs toegankelijk wordt- zoals uitgevaardigd door een Europese richtlijn - blijft behouden, maar de praktijk leert dat er opmerkingen zijn toe te voegen aan hoe die richtlijn is ingevoerd.
Stijn Vancuyck (Febiac): “Voor de wijziging van het rijbewijs lag de leeftijd van de kandidaat-motorrijders bij 90% al boven 24 jaar. Met in elke stap de verplichting om zowel rijlessen te nemen als het examen te moeten afleggen, wordt een volwaardig rijbewijs halen duur en zal de meerderheid wellicht wachten tot 24 jaar. En wie een beetje geduld heeft, wacht twee jaar en gaat dan direct voor het A2-rijbewijs. Dan is het hele principe van de stapsgewijze opleiding uitgehold.”
Toch zijn er ook positieve punten aan te wijzen in de huidige regeling. Voor jongeren die met een scooter of bromfiets klasse B, willen rijden, is het voorlopig rijbewijs afgeschaft. Nu is er van bij de start een verplichte opleiding van vier uur met ook praktijkervaring op de openbare weg en enkel wie voor het examen slaagt krijgt het rijbewijs. Zo is hun veiligheid dankzij een betere basiskennis vergroot. De jongeren rijden niet rond zonder ervaring en niet meer met enkel een theoretische kennis die tot voor kort voldoende was om te slagen voor het examen.
Vancuyck weerlegt het idee dat bij veel mensen leeft dat de rijopleiding moeilijker en duurder is geworden. “De examenmanoeuvres zijn niet moeilijker geworden maar sluiten dichter aan bij de dagelijkse praktijk van het motorrijden,” aldus Vancuyck. “Het is wel een feit dat het niet eenvoudig is om te slagen voor het motorexamen. Een volledige opleiding telt nu 12 uren les in een rijschool om rechtstreeks (zonder proefperiode met voorlopig rijbewijs) de praktijkexamens (manoeuvres en openbare weg) te mogen afleggen. Vroeger mocht men zich al na 8 uren les aanbieden in het examencentrum, maar in de praktijk had een gemiddelde kandidaat al gemakkelijk 10 uren les nodig om te slagen. Het aantal uren opleiding is dus door de nieuwe regelgeving amper veranderd.”
Ook positief om te noteren is dat het aanbod van motoren in Europa zich mee afstemt op de invoering van de Europese richtlijn. Er zijn meer relatief goedkope motoren met een cilinderinhoud van tot 500 cc die toch voldoen aan de voorwaarden voor een rijbewijs A3. De financiële drempel om te starten met motorrijden, is daardoor lager. Bovendien is het vermogen van 35 kW voldoende om vlot deel te nemen aan het verkeer.
Wie meer informatie wil over de rijbewijsregeling, kan daarvoor terecht op www.hetmotorrijbewijs.be.