Wat vooraf ging…
Fisker, het is een moeilijk verhaal… Alles begon bij de Fisker Karma, die werd in 2008 gepresenteerd als de verantwoorde keuze voor een premium berline. Al snel bleek die Karma niet aan de verwachtingen te voldoen en ging het bedrijf kopje onder. Fast forward naar 2014: het Chinese Wanxiang neemt het merk over en brengt de Revero op de markt, een kopie van de Karma met minimale verbeteringen en dus ook minimaal verkoopsucces.
In 2019 presenteert het bedrijf de Karma Revero GT als opvolger van de Revero. Later kwamen er ook nog plannen om andere modellen op de markt te brengen, maar daarna volgde vooral radiostilte bij Karma. Tot 2024, toen de constructeur liet weten dat het hele bedrijf grondig geherstructureerd werd en er in Hilversum een Europees hoofdkantoor geopend werd.
En de Fisker Ocean dan, vraag je je af? Wel, die heeft niets te maken met het bedrijf Karma, maar alles met de originele oprichter Henrik Fisker die nog eens zijn kans wilde wagen met een elektrische SUV. Helaas voor hem - en de kopers van de Fisker Ocean - was ook dat bedrijf geen lang leven beschoren.
De nieuwe Karma Amaris EREV coupé
Gisteren presenteerde Karma Automotive dan de Amaris, een tweedeurs coupe die in productie zou moeten gaan in het laatste kwartaal van 2026. De Amaris is een EREV, wat staat voor Extended-Range Electric Vehicle, in feite een plug-in hybride die met een generator de batterij oplaadt. Vandaag gebruikt Karma daarvoor een 1.5 liter 3-cilinder van BMW, de Amaris zou een iets grotere BMW 4-cilinder krijgen. Die krijgt zijn plaats voorin het aluminium spaceframe, waarover een bijzonder sierlijke carrosserie van carbon en aluminium wordt gedrapeerd.



Adembenemend design voor de Amaris
En wat een waanzinnig elegant design heeft Karma getekend voor de Amaris! We zien een uitgestrekte tweedeurs GT die nog op subtiele manier verwijst naar de stijl van de Fisker Karma (bijvoorbeeld met de vorm van de achterlichten), maar de toch wat rare proporties van die vierdeurs berline helemaal laat verdwijnen. Extra coole details zijn de “swan doors”, die naar boven open kantelen en de uitlaatpijpen die onder de deuren uitkomen. De Constellation 22 inch velgen hebben dan weer het meest unieke en geslaagde design dat we de laatste tijd gezien hebben! Het interieur werd voorlopig nog niet getoond, net als het prijskaartje van de Amaris.
Of de prestaties even geslaagd zullen zijn als zijn uiterlijk moet nog bevestigd worden, maar Karma spreekt van een sprint van 0 naar 100 km/u in 3,5 seconden en een topsnelheid van 265 km/u.
Karma schuift met zijn ambitieuze productplanning
Karma heeft tot slot ook de planning van de eerder aangekondigde modellen volledig omgegooid. De verkoop van de ultra-exclusieve stalgenoot van de Revero, de Karma Invictus, begint in het tweede kwartaal van 2025, gevolgd door de Gyesera EREV vierzitter in het vierde kwartaal van 2025. Deze Amaris coupé komt in het vierde kwartaal van 2026. De supercoupé Karma Kaveya met 1000 pk komt in 2027 en de Karma Ivara GT-UV in 2028. Tenzij tegen dan de planning nog eens verandert natuurlijk…