Lexus, het luxemerk van Toyota, wordt bij ons niet al te veel verkocht. In het gamma zit nochtans deze grote, discrete en verfijnde reisberline. Laten we zien of hij de Duitse premiumberlines kan bijblijven, met name de Audi A6, BMW 5 Reeks en de Mercedes E-Klasse.

Enkel als berline

De Lexus ES kwam in 2018 op de markt bij ons en kreeg in 2021 en facelift, waarna modeljaar 2023 nog een hele reeks nieuwigheden kreeg. Het model bestaat enkel als vierdeursberline, niet als break, in tegenstelling tot zijn Duitse concurrenten. Je kan hem ook enkel als ‘zelfladende’ hybride krijgen bij ons, de 300h. Op esthetisch vlak valt de enorme trapeziumvormige grille het meest op. Je kan optioneel ook cameraspiegels krijgen, die de traditionele zijspiegels vervangen en hun beeld projecteren op (nogal onhandig geplaatste) schermen aan boord, bovenop de deuren. Hoewel de cameraspiegels de ES iets gestroomlijnder maken, hebben ze verder weinig nut... De verbruikswinst is miniem en de weergave op de schermen maakt het niet altijd gemakkelijk om de omvang van het koetswerk in te schatten tijdens manoeuvres.


Geconnecteerd infotainmentsysteem

De Lexus ES heeft een digitaal dashboard en een centraal aanraakscherm van 8 of 12,3 inch, afhankelijk van het uitrustingsniveau. Voor modeljaar 2023 heeft de ES zijn connectiviteit flink verbeterd met een nieuw infotainmentsysteem, dat sneller werkt. Onder de nieuwe functies vind je bijvoorbeeld draadloze Apple CarPlay (voor Android Auto heb je echter nog steeds een kabel nodig), een geconnecteerde navigatie (met realtime verkeersinfo, brandstofprijzen en beschikbaarheid van parkeerplaatsen) en een verbeterde stemherkenning. Zeg je bijvoorbeeld “Ik heb het koud”, dan verhoogt het systeem automatisch de temperatuur aan boord. Verder is de ergonomie niet feilloos: de bedieningen zijn nogal verspreid over het interieur en het kost dus wat tijd om ze terug te vinden.

Royale zitruimte achterin

Stap je vooraan in, dan word je onmiddellijk verleid door de aangename zachtheid van de materialen. De ES heeft een verfijnd en mooi afgewerkt interieur. Achteraan heb je een niet minder dan royale beenruimte en je kan zelfs kiezen voor verwarmde achterzetels met elektrisch instelbare rugleuningen. Net als in een limousine! De achterbank is comfortabel, ook op de middelste zitplaats.

De koffer is diep, maar hij is wel een stuk minder groot dan bij de concurrentie (454 liter, een verschil van ongeveer 100 liter). Een groter probleem is echter dat je de achterzetels niet kan neerklappen! Je moet genoegen nemen met een klein skiluik om langere voorwerpen te vervoeren, wat dus niet zo gemakkelijk is. Het is vooral jammer dat de ES niet als break te krijgen is, in tegenstelling tot zijn rivalen.


Stille en soepele hybride

Geen diesel en ook geen gewone benzinemotoren te vinden in deze Lexus, je kan de ES enkel krijgen als zelfladende hybride. De aandrijflijn omvat een  grote atmosferische 2,5 liter-vierclinder benzinemotor van 178 pk/221 Nm en een elektromotor van 120 pk/202 Nm (gevoed door een nikkel-metaalhydridebatterij), voor een gecombineerd vermogen van 218 pk. De prestaties zullen je niet omverblazen, maar ze zijn wel correct (0 tot 100 km/u in 8,9 seconden en een topsnelheid van 180 km/u).

In de bochten toont deze voorwielaandrijver zich stabiel dankzij een efficiënt chassis en een precieze besturing. Maar bij een dynamische rijstijl zorgt de CVT-automaat van Toyota voor te veel motorlawaai (het koffiemoleneffect), wat storend wordt aan boord.

Bij een rustigere rijstijl is deze hybride op zijn best. Zelfs in de file is de Lexus ES zeer zen, dankzij zijn zachte CVT-transmissie, die de berline schokvrij doet voortglijden aan lage (of hoge) snelheden, wat kalmerend werkt in de hel van het stadsverkeer. Vooral omdat de geluidsisolatie aan boord ook uitstekend is: alle versies zijn uitgerust met dubbel glas in de voorruit en de zijramen vooraan.

Zeer zuinige hybride zonder stekker

Hoewel de Duitse constructeurs hybrides aanbieden met een stekker (plug-in), blijft Lexus vasthouden aan een ‘zelfladende’ hybride aandrijflijn voor de ES: de batterij is kleiner en kan je niet zelf opladen, dat gebeurt tijdens het rijden via de benzinemotor en via de recuperatie van remenergie. De elektrische rijmodus geeft je in het beste geval een à twee kilometer geruisloos rijbereik, maar de batterij is zeer snel weer opgeladen en wordt ook vaak ingezet tijdens het rijden. Tijdens deze test met een rustige rijstijl haalden we een gemiddelde van 5,2 l/100 km, met zelfs een daling tot 5 l/100 km in de stad. Want hoe lager de snelheid, hoe lager het verbruik! En zelfs met een zware rechtervoet zal je al je best moeten doen om boven een gemiddelde van 6,5 of 7 l/100 km uit te komen. Een zeer mooie score!

Prijs Lexus ES

De prijzen van de Lexus ES beginnen in België bij 55.700 euro (Base) maar kunnen klimmen tot meer dan 70.000 euro afhankelijk van de uitvoering (69.600 euro als F Sport Line of 72.800 euro als Privilege Line). De basisversie is echter al zeer goed uitgerust en goedkoper dan een Duitse premiumrivaal met een benzinemotor met een gelijkaardig vermogen. Deze Japanse zelfladende hybride berline biedt dus een zeer goede prijs/kwaliteitsverhouding binnen zijn segment. Maar zijn neef van bij Toyota, de Camry, kost nog eens 7.500 euro minder, terwijl hij op technisch vlak identiek is (al is hij wel een stukje minder mooi afgewerkt).

Merk op dat Lexus, net als Toyota, de garantie van zijn modellen heeft uitgebreid naar 10 jaar/200.000 km. Concreet wordt de dekking, na het verlopen van de fabrieksgarantie na 3 jaar of 100.000 km, telkens met een jaar of 15.000 km verlengd wanneer je je wagen binnen het jaar laat onderhouden binnen het officiële dealernetwerk. Deze garantie wordt verstrekt aan nieuwe modellen van Lexus, of wagens die minder dan 10 jaar of 185.000 km oud zijn.

Ons verdict

De Lexus ES trakteert zijn inzittenden vooral op veel zachtheid en stilte. Het is echt rustgevend rijden met deze Japanse berline. En ook het lage benzineverbruik tovert een glimlach op je gezicht. Als kers op de taart is de prijs/uitrustingsverhouding interessanter dan die van zijn Duitse premiumconcurrenten. Een interessant en miskend alternatief, dus. Maar deze Lexus is er niet als break, ondanks de populariteit van deze koetswerkvorm in Europa...