1. Zijn afwerking en ergonomie
Dit is niets nieuws: Lexus staat al jaren bekend om de verzorgde afwerking aan boord van zijn wagens. Het goede nieuws is dat het Japanse prestigemerk duidelijk niet van plan is om zijn aanpak te veranderen met de verschuiving naar elektrische mobiliteit! De RZ geniet namelijk van een interieurbehandeling die zijn positionering waardig is. Je zit duidelijk in een hoogwaardig interieur, niet enkel dankzij de verzorgde materiaalkeuze, maar ook dankzij de natuurlijke ergonomie. Lexus spreekt over een "evolutie van zijn Tazuna-concept" om de cockpit van de RZ te omschrijven. Een cockpit die "zijn inspiratie haalt bij de manier waarop een ruiter een paard intuïtief kan besturen door lichtjes aan de teugels te trekken". De enige paarden die wij al hebben moeten temmen, zijn paardenkrachten, dus daarover kunnen we niet echt meespreken. Maar alle gekheid op een stokje, je zit echt vorstelijk aan boord van deze RZ, en je voelt je er ook snel in thuis.
Merk op dat Lexus erin is geslaagd om deze premium afwerking te bereiken terwijl het ook de ecologische impact van zijn elektrische SUV heeft weten in te perken. De Ultrasuede-bekleding van ons testmodel (Privilege Line) lijkt op echte suède, maar is gemaakt van biologische en gerecycleerde materialen. Lexus biedt ook andere mogelijkheden aan, zoals het synthetisch Tahara-leer of een textiel dat is gemaakt van een garen dat tijdens het spinnen is geverfd, waardoor er minder water wordt verspild tijdens het kleurproces.
2. Zijn design en tweekleurige carrosserie
Dezelfde conclusie geldt als je naar het exterieurdesign van de RZ kijkt. Hij heeft een echte esthetische persoonlijkheid, die zowel charismatisch als premium oogt. Dat is niet enkel merkbaar aan zijn scherpe lijnen, die typisch zijn aan de moderne designtaal van Lexus, maar ook aan zijn kleurenpalet (zoals het Sonic Copper van onze testwwagen) en het lakwerk. Lexus maakt voor de RZ dan ook gebruik van een hoogtechnologische spuitmethode waarbij de pigmentdeeltjes en metallic vlokken sterk worden samengeperst tot microfijne laagjes. Dat is de theorie. In de praktijk zorgt deze techniek voor een diepere, meer glanzende afwerking en meer contrast tussen licht en schaduw.
Bovendien biedt Lexus optioneel een tweekleurige afwerking aan, met een intens zwart dat ook het midden van de motorkap en een deel van de voorkant beslaat, zoals op ons testmodel. Een zeldzame optie, waarmee je kan genieten van een echt opvallende elektrische wagen!
3. Zijn elektrisch verduisterend panoramadak
Nu richten we ons echt op de details. Maar de elektrische verduisteringsfunctie van het panoramadak op de RZ is echt knap gedaan. Het is opnieuw een veel specialere manier van werken dan een eenvoudig rolgordijn, zoals op de meeste modellen. Wordt het zonlicht te fel aan boord, dan moet je simpelweg op een knop duwen en het volledige glazen dak wordt onmiddellijk ondoorzichtig. Ten eerste een zeer leuk kunstje om passagiers mee te verbazen. Maar het is ook veel sneller dan een lang gordijn dat er ettellijke seconden over doet om je af te schermen van de zon, of omgekeerd, om het interieur weer te doen baden in het licht. Je kan in een ogenblik van licht naar donker gaan. Bovendien is dit systeem lichter en neemt het minder ruimte in dan een klassiek rolgordijn. Zo blijft er meer hoofdruimte over voor de passagiers.
4. Zijn 'One Motion Grip'-stuur
In dezelfde lijn van 'opvallende details' op de RZ 450e, is het onmogelijk om niet even stil te staan bij zijn 'One Motion Grip'-stuur. Al hadden we nog niet de gelegenheid om het systeem te testen tijdens onze week achter het stuur van de RZ in België. Deze futuristische uitrusting is namelijk pas vanaf 2025 beschikbaar in Europa. We konden echter al even kennismaken tijdens een vorige ontmoeting met de RZ 450e. En we vonden het geweldig!
De technologie die hier gebruikt wordt, is helemaal anders dan het rechthoekige stuur dat door een bepaald elektrisch merk uit Amerika wordt gebruikt... De Japanse ingenieurs zijn namelijk nog een stap verder gegaan en hebben niet zomaar de bovenkant van het stuurwiel gesneden. In dit geval is het vlindervormige stuurwiel gekoppeld aan een elektronisch stuursysteem, in tegenstelling tot een mechanische verbinding. Het resultaat is een onmiddellijke respons en een preciezere besturing zonder dat je je handen ooit moet kruisen. Hierdoor wordt de auto levendiger bij dynamisch rijden, en gemakkelijker te manoeuvreren bij lage snelheden.
5. Zijn veiligheid en uitrusting
Tenslotte willen we meer in het algemeen het uitrustingsniveau benadrukken, vooral op veiligheidsvlak, dat Lexus aanbiedt op zijn elektrische SUV RZ 450e. Het is onmogelijk om hier slechts één detail uit te pikken. Op het vlak van comfort merken we bijvoorbeeld de actieve geluidsonderdrukking op, die de speakers van het audiosysteem gebruikt om de rijgeluiden aan boord te 'annuleren' met tegengeluid. Of het innovatieve verwarmingssysteem met straling, dat ter hoogte van de knieën van de bestuurder en passagier is geplaatst, en dat gebruik maakt van infraroodstraling om de voorkant van je lichaam te verwarmen, waardoor het lijkt alsof je wordt bedekt door een verwarmd deken. Een oplossing die perfect samenwerkt met de verwarmde zetels en het verwarmde stuur om een comfortabele temperatuur te creëren, terwijl er toch wordt bespaard op elektriciteit (ongeveer 8% minder energie nodig dan een conventionele convectieverwarming).
Qua veiligheid biedt de nieuwste generatie van het 'Lexus Safety System' een groot aantal nieuwe functies, terwijl het ook mogelijk is om een groot deel van de rijhulpmiddelen te updaten dankzij de OTA-functie (over-the-air, via het internet dus). Zo kan je altijd genieten van de laatste innovaties zonder langs te moeten bij de garage...