De revolutionaire motor werd maanden geleden al aangekondigd. Nu maakt hij eindelijk zijn commerciële debuut in de nieuwe Mazda 3. Die motor werkt met zogenaamde ‘vonkgestuurde compressieontsteking’ (SPCCI). De 2.0 Skyactiv-X viercilinder wordt zo de eerste in grote hoeveelheid geproduceerde benzinemotor die de vonkontsteking van een benzinemotor combineert met de compressieontsteking van een dieselmotor.

Onlangs ontdekten we de technische kenmerken van deze motor en de CO2-uitstoot (vanaf 96 g/km). Alleen de prijs was nog niet bekend. De Belgische Mazda-importeur laat nu weten dat de Skyactiv-X-motor (180 pk) slechts € 1.500 meer zal kosten dan de ‘klassieke’ Skyactiv-G-benzinemotor (122 pk). Concreet betekent dit dat de basisversie uitgerust met de Skyactiv-X, de versie Skydrive Business, in België beschikbaar zal zijn vanaf € 27.590.

De automatische versnellingsbak die op de gewone benzineversie wordt aangeboden, is ook beschikbaar op deze Skyactiv-X. De automaat kost nog eens € 1.500 extra. De nieuwe motor kan ook worden gecombineerd met de i-ACTIV AWD-vierwielaandrijving van de Mazda 3. Deze versie, in combinatie met de topuitvoering Skycruise, kost € 32.090.

Bestellen kan vanaf nu, de eerste leveringen zijn gepland voor de herfst.