De sportcoupé van Mercedes-AMG werd oorspronkelijk onthuld met een 4-liter biturbo-V8 van 476 pk (AMG GT 55) of 585 pk (AMG GT 63), maar het model krijgt nu een uitvoering met een twee keer minder decadente motor. Een 2 liter-viercilinder, om precies te zijn. Maar deze motor in de binnenkort leverbare AMG GT 43 heeft qua prestaties niets om zich voor te schamen...

Elektrische turbo

De viercilinder heeft namelijk een elektrisch aangedreven turbolader om nog sneller stoom in de ketel te krijgen. De kleine tweeliter krijgt ook een elektrische boost van de starter-generator dankzij zijn milde hybrisidering op 48 volt. Het resultaat is een piekvermogen van 422 pk bij 6.750 toeren en 500 Nm tussen 3.250 en 5.000 toeren. Meer dan respectabele cijfers gezien de cilinderinhoud van 1.991 cc... Dat is meer dan 210 pk per liter! Het is ook iets meer dan in de gelijkaardige motor in de SL 43, de roadsterversie van de AMG GT, die zich tevreden moet stellen met 381 pk uit dezelfde viercilinder.

Achterwielaandrijving

In tegenstelling tot de versies met een V8, die standaard zijn uitgerust met 4Matic+-vierwielaandrijving, doet deze AMG GT 43 het met enkel achterwielaandrijving. Je krijgt standaard wel nog steeds dezelfde 9G-MCT Speedshift AMG-automaat met 9 versnellingen.

Snel en wendbaar

Met een rijklaar gewicht van 1.775 kilo kan deze AMG GT 43 in 4,6 seconden naar 100 km/u sprinten, met een topsnelheid van 280 km/u. Mercedes-AMG zegt ook dat het lagere gewicht op de voortrein van deze versie ten opzichte van de V8 met vierwielaandrijving (die 1.970 kilo weegt als 55 of 63) voor nog meer wendbaarheid zorgt. Wie dat effect nog verder wil versterken, kan op dit instapmodel ook de meesturende achterwielen en de gestuurde AMG Ride Control-dempers bijbestellen. Voor de sportiefste chauffeurs is er ook het AMG Dynamic Plus-pakket met onder meer actieve motorsteunen, een elektronisch gestuurd sperdifferentieel op de achteras en actieve aerodynamische elementen op het koetswerk.