Nu is het officieel: de langverwachte elektrische versie van de iconische terreinwagen van Mercedes heet niet ‘gewoon’ EQG, zoals we hadden verwacht na de gelijknamige conceptcar uit 2021. De geëlektrificeerde versie van het bakbeest dat in de jaren ’70 werd geïntroduceerd krijgt officieel de naam ‘G 580 with EQ technology’, of kortweg G 580 EQ.
Ladderchassis, maar iets gestroomlijnder
Technisch gezien staat de G 580 EQ nog altijd op hetzelfde ladderchassis als zijn tegenhanger met verbrandingsmotor, die onlangs nog een facelift kreeg. Net als de nieuwe Mercedes G-Klasse 2024 let deze G 580 EQ ook op de details om zijn stroomlijn zo gunstig mogelijk te maken. Natuurlijk is hij nog steeds zo hoekig als maar kan zijn, maar de elektrische G-Klasse probeert de wind toch een beetje te sturen met een iets hogere motorkap, luchtgeleiders in de wielkasten, hertekende A-stijlen en een specifieke spoiler op het dak. De elektrische G-Klasse valt verder op met zijn zwarte grille, die je als optie kan laten verlichten. Het traditionele reservewiel op de kofferdeur kan desgewenst ook worden omgevormd tot een bergruimte voor je laadkabels.
4 elektromotoren
Om hem nog steeds de benchmark te laten zijn op vlak van terreinrijden (en om zijn astronomische prijs te rechtvaardigen), heeft Mercedes niet bespaard op het elektrificatieproces van zijn G-Klasse. De G 580 EQ beschikt daarmee over 4 elektromotoren van 108 kW (147 pk) per stuk, die individueel worden aangestuurd en die elk rechtstreeks hun eigen wiel aandrijven. De elektrische G-Klasse heeft dus geen mechanische differentiëlen meer, zoals de G-Klasse met verbrandingsmotor, maar beschikt over een ‘virtuele’ vergrendeling die nog efficiënter moet werken. Elk wiel kan namelijk precies de juiste hoeveelheid koppel krijgen die het nodig heeft, afhankelijk van de omstandigheden.
1.164 Nm... en meer dan 3 ton!
De G 580 EQ maakt ook indruk met zijn gecombineerde vermogen van 432 kW (588 pk) en 1.164 Nm, waarmee hij van 0 tot 100 km/u sprint in 4,7 seconden. De topsnelheid van deze mastodont van meer dan 3 ton (3.085 kg rijklaar...) is begrensd op een redelijke 180 km/u.
Speciale functies
Deze volledig onafhankelijke transmissie geeft de G 580 EQ enkele unieke functies: G-Turn, G-Steering en een intelligente kruipfunctie. Je kan ze inschakelen via de schakelaars op het luxueuze dashboard van de G-Klasse, waarmee je normaal de differentiëlen vergrendelt in de versie op brandstof.
Met de G-Turn-functie kan de G 580 EQ ter plekke om zijn as draaien, zoals met een voertuig op rupsbanden. Op een zacht of glad terrein kunnen de wielen links en rechts daarmee in de tegengestelde richting draaien.
G-Steering is misschien iets minder spectaculair, maar daarom niet minder interessant in het terrein. Daarmee kan je de draaicirkel verkleinen op een losse ondergrond door het koppel op een gerichte manier te beheren per wiel. Een soort vectoriële koppelverdeling zoals bij sportwagens, maar dan aan een lagere snelheid om de G 580 EQ korter om zijn binnenste achterwiel te doen draaien in krappe bochten.
De intelligente kruipfunctie werkt dan weer als een klassieke afdaalhulp, zoals je op de meeste terreinvaardige auto’s terugvindt. Maar dankzij de specifieke kenmerken van de elektromotoren en een korte overbrenging op elke motor zou die soepeler moeten werken dan ooit.
Autonomie elektrische G-Klasse
De G 580 EQ heeft een grote lithium-ionbatterij die in het frame van zijn ladderchassis zit ingewerkt, met een nuttige capaciteit van 116 kWh. Daarmee haalt de elektrische G-Klasse volgens de WLTP-cyclus een actieradius van 473 km in het gunstigste geval. We zullen zien wat het in de praktijk geeft... Is de batterij plat, dan kan je hem tot 200 kW snelladen om van 10 tot 80% bij te laden in 32 minuten. De boordlader kan dan weer tot 11 kW wisselstroom verwerken.
Prijs elektrische Mercedes G-Klasse
Mercedes brengt zijn elektrische G-Klasse om te beginnen uit als speciale lanceringsreeks Edition One met een prijs van net geen 200.000 euro: 198.803 euro, om precies te zijn.