Mercedes heeft in Nederland een contract in de wacht gesleept om live data over de staat van het wegdek te leveren aan het ministerie van Infrastructuur, zowel wat schade betreft als weersafhankelijke situaties. De Duitse autobouwer heeft al ervaring op dat vlak, met een pilootproject in samenwerking met de Britse hoofdstad Londen.
Sneller en accurater
De samenwerking kadert in het RoMo-project (kort voor Road Monitoring) van de Nederlandse overheid. Mercedes maakt daarvoor gebruik van geanonimiseerde gegevens die verzameld worden door camera’s en andere sensoren van geconnecteerde auto’s waarmee klanten rijden. Een aantal van die gegevens werden via de Mercedes-Benz Vehicle Cloud al gedeeld met andere Mercedes-rijders, om hen te waarschuwen voor potentiële gevaren. Mercedes garandeert dat die data niet terug te leiden is naar specifieke auto’s en hun bestuurders, en bestuurders moeten via de app toestemming geven voor het gebruik ervan.
Nederland doet voor zijn wegmonitoring op dit moment een beroep op vaststellingen van eigen weginspecteurs en aannemers, een meldpunt en weerstations langs de weg. Maar dankzij de gegevens van Mercedes-bestuurders die verspreid over het 130.000 km lange Nederlandse wegennet rijden, komt er veel meer informatie binnen en ook veel sneller. Het gaat dan bijvoorbeeld om informatie over slipgevaar, spoorvorming, wegmarkeringen die niet kloppen of schade aan het wegdek in de langs- en dwarsrichting. Het analysesysteem van de Nederlandse overheid zal die gegevens analyseren, met als resultaat niet enkel het sneller vaststellen en herstellen van schade, maar bijvoorbeeld ook op de juiste plaats en proportioneel zout strooien in de winter.
Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?
Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: