In het eerste trimester van 2022 start het Chinese NIO met de productie van zijn elektrische limousine ET7. Die zal verkrijgbaar zijn met de keuze tussen 3 batterijpakketten: 70 kWh, 100 kWh of liefst 150 kWh. Het rijbereik volgens de (belachelijk optimistische) Chinese NEDC-cyclus ligt op respectievelijk 500, 700 of meer dan 1.000 kilometer. We durven gokken dat dit onder reële Europese omstandigheden neer zal komen op respectievelijk 380, 500 of 720 kilometer. Een unieke troef van NIO is bovendien zijn concept van batterijwisselstations, waar een robot je lege batterij op een paar minuten inruilt voor een opgeladen exemplaar. Ongeacht welke batterij je kiest ontwikkelen de twee elektromotoren van de ET7 steeds 480 kW (650 pk), goed voor een sprint naar 100 km/u in 3,9 seconden.
Zelfrijdend
Net als de door NIO zelf genoemde rivaal Tesla zet de Chinese constructeur heel sterk in op het zelfrijdende vermogen van zijn auto’s. Maar terwijl Tesla denkt genoeg te hebben aan 8 camera’s en twee radars om tot volledig autonoom rijden te kunnen komen, zet NIO in op 11 camera’s, 5 radars, 2 gps-antennes, V2X (de auto communiceert met zijn omgeving) en een Lidar (laserscanner) om zijn omgeving in de gaten te houden. In China krijgt de ET7 een basisprijs van 448.000 yuan (57.000 euro). NIO heeft ook plannen om in Europa actief te zijn, maar het is nog onduidelijk of de ET7 deel uitmaakt van die strategie.Op zoek naar een elektrische wagen?
Ben jij op zoek naar een elektrische wagen? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor elektrische wagens nu hier: