Sinds 2017 al belooft het Californische Lucid om zich op te werpen als de ultieme Tesla-rivaal, met dure en high-tech elektrische modellen met een groot rijbereik en verbijsterende prestaties. Financiële problemen hebben de productiestart lang in de weg gestaan, maar nu heeft het merk eindelijk zijn eerste berline onthuld: de Air.
Op de eerste foto’s zien we een heel vloeiend en relatief sober design, met ragfijne koplampen maar een vrij zwaar ogende achterpartij. Het interieur lijkt op de foto’s veel beter afgewerkt dan de modellen van Tesla, maar het idee van alles via aanraakschermen te regelen, is wel overgenomen.
Tot 832 kilometer en 1.080 pk
In het tweede trimester van 2021 brengt Lucid eerst de twee topversies van de Air op de markt, de Air Dream Edition en de Air Grand Touring, telkens met een batterij van 113 kWh. Dankzij twee elektromotoren en 1.080 pk sprint de Dream Edition naar 100 km/u in 2,5 seconden en haalt hij een topsnelheid van 270 km/u, waarden die sterk vergelijkbaar zijn met de Tesla Model S Performance (2,3 seconden, 263 km/u). Alleen kost de krachtigste Air 169.000 dollar, terwijl de Model S met een Amerikaanse prijs van 94.990 dollar veel minder duur is. De Grand Touring heeft ‘maar’ 800 pk, klaart de sprint in 3,0 seconden en kost 139.000 dollar. Tegen het eind van 2021 volgt de Air Touring (95.000 dollar, 620 pk), die 3,2 seconden doet over de standaardsprint en die als gevolg van een kleinere batterij ‘maar’ 653 kilometer ver geraakt.
In 2022 komt dan de basisversie van de Air, waarvan we voorlopig alleen mogen weten dat hij minder dan 80.000 dollar gaat kosten. De grootste troef van Lucid echter is de enorme laadsnelheid: zonder een vermogen te vermelden, belooft Lucid dat de Air iets meer dan 500 kilometer bereik laadt in minder dan 20 minuten. Bovendien is snelladen de eerste drie jaar na aankoop gratis. Moet Tesla zich zorgen maken?