Net als zijn voorganger is de nieuwste GLC nu ook beschikbaar in een versie met een sterker aflopend dak. Qua uiterlijk blijft dit model redelijk trouw aan de huidige generatie GLC Coupé, die hij rond de zomer zal vervangen. We zien echter voornamelijk wijzigingen aan de voor- en achterkant, met onder meer een fijner lichtsignatuur.
Aerodynamischer...
Hoewel de verhoudingen van deze nieuwe GLC Coupé zeer nauw aansluiten bij die van zijn voorganger (+31 mm in lengte, -5 mm in hoogte en dezelfde breedte), is deze nieuwe versie gestroomlijnder. Dit vertaalt zich in een Cx-coëfficiënt van 0,27, waarmee hij 10% beter doet dan zijn voorganger, die een waarde van 0,3 optekent. De huidige GLC scoort net iets minder goed, met een Cx-coëfficiënt van 0,29. Deze efficiëntere waarde heeft zowel een positieve invloed op het brandstofverbruik, als op een vermindering van de rijgeluiden.
…en praktisch
Deze nieuwe versie van de GLC Coupé heeft ook verschillende praktische voordelen. Zo is de wielbasis iets langer geworden en is het koffervolume met 45 liter toegenomen. In de 5-zits configuratie biedt deze nu 545 liter ruimte. Voor de plug-in hybride versies is dit volume echter teruggebracht tot 395 liter vanwege de royale, ingebouwde 31,2 kWh batterij.
Meer dan 130 km elektrisch rijden
Net als zijn broer met de klassiekere lijnen, onderscheidt deze nieuwe generatie GLC Coupé zich door enkel gebruik te maken van geëlektrificeerde motoren. De 48-volt mild-hybride technologie is standaard voorzien op alle motoren (benzine en diesel), terwijl interessante plug-in hybride versies met een elektrisch bereik tot 131 km WLTP ook beschikbaar zijn. Ook goed om weten is dat alle configuraties vierwielaangedreven zijn, en met een automaat komen.
Luxueus uitgerust
Zoals verwacht vinden we in dit model hetzelfde dashboard terug als in de klassieke GLC, met het ruime 11,9 inch verticale scherm en de 12,3 inch digitale cockpit. Ook zijn alle opties die we in de GLC terugvinden beschikbaar, waaronder luchtvering, matrix LED-koplampen met projectiefunctie, talloze rijhulpsystemen, het nieuwste MBUX-infotainmentsysteem en de XXL head-up display.
De wagen zelf ontdekken zal vanaf juli 2023 mogelijk zijn, bij de Europese lancering.
?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via mail: