De Honda Civic lijkt al eeuwig deel uit te maken van het autolandschap, net als die Duitse concurrent waarover we het hierboven al hadden... en dat heeft zijn reden, want de eerste generatie van de Japanse compacte berline werd al meer dan een halve eeuw geleden voorgesteld – in 1972, om precies te zijn. Vandaag zit hij aan zijn elfde iteratie, eentje die verfijnder is geworden ten opzichte van zijn voorganger. De hoekige carrosserielijnen hebben plaats gemaakt voor zachtere rondingen. Daarnaast blijft het model groeien, met nu een lengte van 4,55 m en een breedte van 1,8 m! Daarmee flirt de Civic met de grenzen van het C-segment, want zo compact is hij niet meer...
Een compacte middenklasser?
Hoewel die ruime afmetingen de Civic soms wat onhandiger maken dan zijn concurrenten, betekenen ze wel een groot voordeel op vlak van binnenruimte. Plaats genoeg aan boord, zowel vooraan als achteraan dankzij zijn wielbasis van 2,73 m, terwijl ook de koffer groot genoeg is met 410 tot 1.220 liter. Een laadruimte die bovendien gemakkelijk toegankelijk is dankzij de imposante achterklep.
Simpel en efficiënt, op een paar details na
Eenmaal plaatsgenomen achter het stuur, zit je voor een simpel en efficiënt dashboard met enkele elementen die al op de HR-V te vinden waren. Dan hebben we het vooral over het centrale display of de aparte bedieningen voor de klimaatcontrole. Hoewel ze gemakkelijk zijn in gebruik, voelen de draaiknoppen van de airco niet erg kwalitatief aan, net zoals sommige plastics aan boord. Jammer. Wat echter veel minder jammer is, is het luchtrooster dat zich over de hele breedte van het dashboard lijkt uit te strekken en de werkelijke ventilatiemonden verbergt. Een zeer mooi detail!
Geen poespas onder de motorkap
In Europa zal je onder de motorkap van de nieuwe Honda Civic geen moeilijke keuzes moeten maken, want er is voorlopig maar één motorisatie beschikbaar. Het is een hybride viercilinder van 2 liter groot, maar die brengt zijn vermogen niet rechtstreeks over naar de voorwielen. Of toch niet altijd. De verbrandingsmotor maakt gebruik van dezelfde e:HEV-technologie als in de HR-V en moet hoofdzakelijk de generator spelen voor de twee elektromotoren vooraan, die samen 184 pk en 315 Nm aan koppel ontwikkelen. Voldoende vermogen om de anderhalve ton zware Japanner in minder dan 8 seconden naar 100 km/u te sturen.
Dagelijkse ritten of lange trajecten? Geen probleem
Deze merkwaardige hybride combinatie, een beetje een kruising tussen wat je in een Corolla en in een Qashqai vindt, is efficiënt zonder verbluffend te zijn. Toch heeft hij enkele voordelen. Ondanks het feit dat er geen echte versnellingsbak in zit, heeft de Civic wel flippers achter het stuur. Daarmee kan je de regeneratieve remwerking van de elektromotoren instellen. Jammer genoeg is dat, zelfs in de strafste stand, niet voldoende om met één pedaal te rijden, maar het komt in de buurt. Als je de flippers goed gebruikt, kan je het gebruik van het rempedaal tot een minimum beperken.
Tenslotte schakelt de Civic, naast een efficiënte motor en een goede terugwinning van de remenergie, regelmatig over naar een volledig elektrische rijervaring dankzij zijn batterij van 1 kWh, die als buffer wordt ingezet. En dat zie je terug aan het verbruik! Na onze test gaf de Japanner een gemiddelde aan van 5,2 l/100 km. Niet slecht voor een auto met meer dan 180 pk die je niet moet inpluggen. Voeg daar nog een goed geïsoleerd interieur aan toe en kilometervreten achter het stuur van de Civic wordt een plezier.
Rijplezier nog steeds aanwezig?
Hij is ruim en aangenaam voor dagelijks gebruik zonder schrik te hebben van lange afstanden, maar deze Civic laat ook een mooie dynamiek zien. Vooral als er Michelin Pilot Sport-banden onder zitten, zoals op onze testwagen. De voortrein bijt zich vast terwijl de besturing zuiver en precies is. Hem mooi plaatsen in de bocht is kinderspel, maar als je té agressief te werk gaat, grijpt het ESP in en worden we eraan herinnerd dat deze Civic nog geen echte hot hatch is. Toch klagen we niet, want we lachen al van oor tot oor, terwijl we hier niet achter het stuur van een Type R zitten! Ondanks het gebrek aan manuele versnellingsbak, waar Honda heer en meester in is, is er toch nog veel plezier te beleven achter het stuur. De ophanging maakt het plaatje compleet met zijn eerder stevige afstelling, al worden de kleine oneffenheden toch nog mooi opgevangen. Een compromis die de Civic een klein beetje koetswerkrol geeft in de bochten, zonder daardoor zijn spoor te verliezen. Ja, Honda heeft hier goed werk geleverd!
Ook competitief aan de kassa
Het is tijd om langs de kassa te gaan, waar de Civic het – opnieuw – goed doet. De prijzen van deze ruime compacte Japanner beginnen bij 32.740 euro, wat oploopt tot net voorbij de 40.000 euro voor een volledig uitgeruste wagen. Het is zeker geen koopje meer, maar het is wel zeer vergelijkbaar met de prijzen van de concurrentie, die minder binnenruimte, niet altijd evenveel vermogen en voor dit geld vaak zelfs geen hybridisatie bieden.
Ons verdict
De Honda Civic heeft aan maturiteit gewonnen en is beter dan ooit inzetbaar op alle vlakken. Deze elfde generatie biedt een aanzienlijke binnenruimte voor een compacte middenklasser, al flirten zijn afmetingen ook met de grenzen van zijn segment. Soms tot aan het onhandige toe... Maar daarmee heeft hij ook meer dan voldoende comfort voor dagelijks gebruik én voor lange ritten, terwijl hij ook een mooie rijdynamiek kan voorleggen. Hij blinkt nergens in uit en echt sportief is hij ook niet, maar daar staat tegenover dat de Civic ook geen grote gebreken heeft. En dat alles voor een scherpe prijs! De Civic is een alleskunner, en alles doet hij goed.