1.      510 pk

20210409112053porsche911gt3.jpeg

Een motor van 510 pk in een supersporter als de 911 GT3 is vandaag niet meer zo bijzonder. Maar wat als we je zeggen dat zijn flat six een inhoud van vier liter heeft en dat er geen turbo, compressor of hybridisering aan te pas komt? Of als we vertellen dat hij helemaal tot 9.000 o/m doorgaat? Dat komt omdat dit blok nagenoeg identiek is aan de motor van de raceversie – beide modellen worden trouwens op dezelfde productielijn gebouwd.

2.      150 %

20210409111841porsche911gt3.jpeg

Voor dit soort circuitgerichte auto’s is de stroomlijn zeer belangrijk. Dat heeft Porsche goed begrepen en het heeft de lijnen van deze 911 volledig hertekend. De enorme achterspoiler, de diffuser en zelfs de zijschorten, het is allemaal geoptimaliseerd. Het bewijs: in de meest agressieve set-up gaat de neerwaartse druk er met 150 procent op vooruit in vergelijking met de vorige generatie. En dat merk je vooral op het circuit, wat ons trouwens meteen naar het volgende straffe cijfer brengt…

3.      6:59.927 minuten

202104091118393.jpg

Zo lang doet de nieuwe GT9 over een rondje van 20,8 kilometer op de beroemde Nürburgring. Ook dit doet hij weer beter dan zijn voorganger: liefst 17 seconden sneller. Testrijder Lars Kern voerde deze krachttoer uit met een auto met PDK-versnellingsbak, maar je kan je GT3 nog steeds met een manuele versnellingsbak bestellen.

4.      320 km/u

202104091118404.jpg

Ook de rest van de prestaties zijn even indrukwekkend als alle eerder vermelde cijfers. Met de PDK-versnellingsbak heeft hij slechts 3,4 seconden nodig om de 100 km/u aan te tikken en de teller gaat helemaal door tot 318 km/u. De versie met handbak is 0,3 seconden trager, maar die haalt dan weer wel 320 km/u.

5.      5.000 kilometer plankgas

20210409111840porsche911gt3.jpeg

Alle GT3’s zijn gemaakt om plankgas te worden gereden. Porsche heeft gemaakt dat hij dat aankan door alle tests bij de ontwikkeling tot het uiterste door te duwen. Volgens het Duitse merk heeft de auto 5.000 kilometer lang aan een constante snelheid van 300 km/u gereden en is hij enkel gestopt om te tanken. Dat betekent zo’n 17 uur lang plankgas rijden. In totaal heeft het testwerk van deze 911-versie 22.000 uur gevergd. Duizelingwekkend, niet?
20210409112108porsche911gt3.jpeg