De Porsche Panamera gaat officieel naar zijn derde generatie. En hoewel hij een vergelijkbaar formaat aanhoudt met een lengte van 5,05 m (of zelfs 5,2 m als Executive), 1,94 m breedte en 1,42 m hoogte, krijgt hij toch een agressievere look. Dit dynamische design heeft hij vooral te danken aan de extra luchthapper net onder de nummerplaat vooraan, maar ook dankzij een herwerkte lichtsignatuur. Nieuwe koplampen die we eerder al in avant-première konden ontdekken voor ze voor het eerst op de facelift van de Cayenne te zien waren.
Apple CarPlay heeft de touwtjes in handen in de nieuwe Panamera
Het interieur van deze nieuwe Panamera was al bekend, maar we wisten nog niet veel over zijn connectiviteit. Naast Android Auto en Apple CarPlay wordt het zelfs mogelijk om de temperatuur aan boord of de sfeerverlichting rechtstreeks te bedienen via CarPlay. Je kan het zelfs vragen aan Siri! Deze functionaliteit is jammer genoeg enkel beschikbaar voor eigenaars van een smartphone met een appeltje op de achterkant.
Tot 500 kW (680 pk) en 91 km autonomie
Er worden drie versies van de Duitse sportberline aangeboden bij zijn lancering. Qua verbrandingsmotoren beschikt de instapversie van de Panamera nog steeds van een 2,9 liter-V6, in dit geval opgevoerd tot 260 kW (353 pk) en 500 Nm om van 0 tot 100 km/u te sprinten in 5,1 seconden, voor een topsnelheid van 272 km/u. In de Panamera 4 wordt dezelfde motor gekoppeld aan vierwielaandrijving, waarmee de 0-100 km/u achter de rug is in 4,8 seconden, met een versnelling die stopt bij 270 km/u.
Porsche heeft ons in totaal 4 plug-inhybride varianten van de Panamera beloofd, maar bij de lancering is er nog maar eentje beschikbaar: de Turbo E-Hybrid. Die krijgt een nieuwe elektromotor van 140 kW (190 pk), wat samen met zijn 4 liter-V8 een piekvermogen oplevert van 500 kW (680 pk) en 930 Nm! Zijn batterij van 25,9 kWh stelt hem dan weer in staat om 91 km volledig elektrisch af te leggen, terwijl het 2:39 u duurt om hem weer op te laden dankzij de boordlader van 11 kW.
Leunen als een moto
Het technische hoogtepunt van deze derde generatie Panamera is misschien wel zijn optionele nieuwe ophanging. Deze Porsche Active Ride beschikt over actieve dempers met twee kleppen en een luchtkamer, waarmee gewicht wordt bespaard. Dankzij deze technologie kan de berline van Porsche zelfs leunen in de bochten, als een moto, en de koetswerkbewegingen bij het versnellen en remmen tegengaan. Volgens het merk zorgt dit nieuwe systeem ervoor dat de Panamera de meest dynamische berline is in zijn segment. We zijn alvast benieuwd om het te ontdekken.
Vanaf 112.120 euro
In België is de derde generatie Panamera te koop vanaf 112.120 euro. Om van vierwielaandrijving in de Panamera 4 te kunnen genieten, moet je minstens 116.340 euro overmaken. Tenslotte is de Turbo E-Hybrid met zijn 500 kW (680 pk) en 91 km elektrische autonomie beschikbaar vanaf 199.620 euro. De eerste leveringen staan gepland voor maart 2024.