Laten we met de deur in huis vallen: deze SV is de meest krachtige en dynamische Range Rover Sport ooit van de Britse constructeur. Het is meer dan zomaar een opgevoerde versie van de sportievere Range Rover, het is een model op zich geworden. Waarom? Omdat hij een eigen uitrusting en technologie toebedeeld krijgt. Midden mei nodigde Land Rover ons uit voor een preview van deze extreme machine. De gelegenheid om 7 kenmerken uit te lichten, die er een buitengewone wagen van maken.
1. Een drukgevoede V8 van 635 pk
De nieuwe Range Rover Sport SV krijgt een superkrachtige motor, meer specifiek een turbogeladen 4,4 liter-V8 die 635 pk en een koppel van 750 Nm opwekt. Een sportief hart dat hem toelaat om de 0 tot 100 km/u te verslaan in amper 3,8 seconden, om vervolgens met gemak de 290 km/u te halen! Krankzinnige prestaties voor zo’n zware wagen.
2. Op dieet
Vergeleken met de gewone Range Rover Sport, is deze SV-versie erin geslaagd om 76 kilo af te vallen. Een afvalkuur die hij vooral te danken heeft aan zijn velgen uit koolstofvezel van 23 inch groot (een primeur op een productiewagen) en aan koolstofkeramische remmen, ontwikkeld in samenwerking met de Italiaanse specialist Brembo. Ook de motorkap is uit carbon vervaardigd, terwijl de carrosserie verschillende aerodynamische verbeteringen heeft gekregen.
3. Een revolutionaire ophanging
De Range Rover Sport SV krijgt een nooit geziene combinatie van onderling verbonden hydraulische dempers en in hoogte verstelbare luchtveren. Dit revolutionaire semi-actieve systeem, waardoor het model zonder traditionele antirolstangen kan, helpt koetswerkbewegingen te elimineren voor een bijna volledig vlakke carrosserie in de bochten en tijdens heftige acceleraties. Dat vergroot de grip en garandeert tegelijkertijd een hoog comfortniveau.
4. Michelin of niets!
Voor deze uitzonderlijke SUV heeft Jamal Hameedi, die de SV-afdeling van de Britse constructeur leidt, gekozen voor Michelin. Een logische keuze voor hem, aangezien “Michelin de beste banden ter wereld maakt”. Voor de eerste keer op een Range Rover krijgen de twee assen verschillende bandenmaten opgemeten: 285 mm breed aan de voorkant en 305 mm achteraan. Het gaat om vierseizoensbanden (Michelin Pilot Sport All Season 4) die een zijdelingse kracht van 1,1 G kunnen weerstaan! Ongezien voor dit soort banden.
5. Acht zuigers
Wat de remmen betreft, maakt de Range Rover Sport SV gebruik van Brembo Octyma-remklauwen met acht zuigers, speciaal ontwikkeld voor het model. Het zijn de grootste remmen die ooit op een Range Rover zijn gemonteerd. Ze hebben kruisvormige zuigers die voor een maximale remkracht moeten zorgen. Deze remklauwen kunnen ook in verschillende exclusieve kleuren worden gespoten, zoals geel, rood, zwart of carbonbrons.
6. SV-modus zet alle kranen open
Om het sportieve rijgedrag van het model nog een beetje te versterken, kan je op de SV Mode-knop duwen onderaan het stuurwiel. De SV Mode is nog een tandje heftiger dan de Dynamic-modus in de klassieke Range Rover Sport, met een geoptimaliseerde stuurbekrachtiging die op scherp wordt gesteld, net als de 8-trapsautomaat, de gasrespons, het uitlaatgeluid en de ophanging, die de koets nog eens 15 mm lager zet. Het is dus de stand die je moet kiezen voor een maximum aan dynamiek en efficiëntie.
7. Revolutionair geluidssysteem
De Range Rover Sport SV wilt niet alleen de beste zijn qua prestaties, hij onderscheidt zich ook met een hoogwaardig geluidssysteem dat een unieke ervaring moet bieden op de markt. Want ook liefhebbers van sportwagens kunnen hardcore audiofielen zijn! En waar de concurrentie zich wilt onderscheiden met steeds meer luidsprekers, heeft Land Rover ervoor gekozen de handen ineen te slaan met een startup die gespecialiseerd is in de ontwikkeling van tactiele audiosystemen: het Californische Subpac.
Concreet bestaat het systeem uit een innovatieve stoel met in de hoofdsteun geïntegreerde transducers, gecombineerd met optimalisatiesoftware op basis van artificiële intelligentie. De stoel krijgt de naam ‘Body and Soul’ en kan dankzij een analyse van de muziek die door de luidsprekers komt, vibraties genereren die worden doorgegeven aan de rug van de inzittenden vooraan. Waarmee je dus echt de muziek beleeft zonder daarbij het volume te moeten opvoeren tot asociale hoogten. We kregen de kans om deze nieuwe technologie in de Range Rover Sport SV in avant-première te ontdekken, en het resultaat is simpelweg verbluffend.
Met al deze kwaliteiten wilt de nieuwe Range Rover Sport SV de uitdaging aangaan met de meest performante SUV’s op de markt, zoals de Lamborghini Urus, de Ferrari Purosangue en de BMW X5 M (die dezelfde motor onder de kap heeft). Met dat verschil dat deze supersportieveling nog steeds een Land Rover is, en dus in staat moet zijn om onmogelijk terrein te overwinnen om je naar je bestemming te brengen. Kortom, een uitzonderlijke 4x4 die voor de royale som van €210.910 de jouwe kan zijn! (Range Rover Sport SV Edition One)
?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via mail: